أثر الاستقرار الأسري على التحصيل الدراسي من وجهة نظر الطالبة الجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد علم الاجتماع الأسري

المستخلص

هدفت البحث إلى التعرف على أثر الاستقرار الأسري على التحصيل الدراسي من وجهة نظر الطالبة الجامعية، من خلال التعرف على أثر العلاقة الوالدية، والمستوى التعليمي للوالدين، وحجم الأسرة، والمستوى الاقتصادي للأسرة على التحصيل الدراسي للطالبة الجامعية. وقد اتبعت البحث المنهج الوصفي التحليلي. وتكوَّنت عينة البحث من (168) طالبة في المرحلة الجامعية من طالبات كلية العلوم والدراسات الإنسانية بمحافظة الخرج بجامعة الأمير سطام بن عبد العزيز لجميع الأقسام الموجودة بها (الأحياء، الرياضيات، الكيمياء، الفيزياء، اللغة الإنجليزية)، من خلال استخدام الاستبانة لجمع البيانات. وبيَّنت نتائج البحث أنَّ هناك أثرًا للعلاقة الوالدية، والمستوى التعليمي للوالدين، وحجم الأسرة، والمستوى الاقتصادي للأسرة على التحصيل الدراسي للطالبة الجامعية، وجاء أعلى المحاور تأثيرًا في التحصيل الدراسي لأفراد العينة وفقًا لدرجة موافقتهن عليها العلاقة الوالدية، يليه المستوى التعليمي للوالدين، ثم المستوى الاقتصادي للأسرة، وأخيرًا حجم الأسرة.
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The impact of family stability on academic achievement from the perspective of the university student

المؤلف [English]

  • REEM MOHAMED
المستخلص [English]

The study aimed to identify the impact of family stability on academic achievement from the point of view of the university student, by identifying the impact of the parenting relationship, the educational level of the parents, the size of the family, and the economic level of the family on the academic achievement of the university student. The study followed the descriptive analytical approach. The study sample consisted of (168) students at the university from students of the College of Science and Humanities in Al -Kharj Governorate at Prince Sattam bin Abdul-Aziz University for all the departments in it (biology, mathematics, chemistry, physics, English) through collecting data by the questionnaire. The results of the study showed that there is an effect of the parenting relationship، the educational level of the parents, the size of the family، and the economic level of the family on the academic achievement of the university student. There is high factors effect on the academic achievement of the sample members according to the degree of their approval to the parenting relationship, followed by the educational level of the parents, then the economic level of the family, and finally for the family size.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: effect
  • family stability
  • academic achievement
  • university student