Fundamental Shift in Saudi Education System: Increasing Expenditure on Private Sector to Improve Learning

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Assistant Professor, Department of Curriculum and Instruction, College of Education, King Saud University

2 Assistant Professor, Department of Early Childhood, College of Education, King Saud University

المستخلص

for improved learning as the most practical strategy to transform Saudi education system. The non-state actors are critical to implementing a competitive curriculum when their support is accepted. The study determined the contribution of the private sector in increasing efficiency of public expenditure for improved learning in Saudi Arabia through document analysis of Saudi Vision 2030, Public Investment Fund (PIF), and National Transformation Program (NTP). Accordingly, the article argues that affording favourable education accomplishment necessitates forming a public-private partnership so that students are strategically nurtured since increasing expenditure on the private sector guarantees improved learning. To achieve this paradigm shift in Saudi education system to provide citizens with opportunities of success in future labour market, accounting for the input of the private sector consistent with Vision 2030, NTP, and PIF is essential. This article sheds light into the significance of funding non-state actors to refine learning to adopt curriculum programs aligning with international standards. The paper depicts effective public-private partnership on education system improvement to lessen the financial burden on the private sector.
Keywords: Saudi education system, Saudi Vision 2030, NTP, PIF, public-private partnership, private sector
 

عنوان المقالة [English]

التحول الأساسي في نظام التعليم السعودي: زيادة الإنفاق على القطاع الخاص لتحسين التعلم

المؤلفون [English]

  • أحمد يحى عسيرى 1
  • سافنا حاتم 2
المستخلص [English]

للقطاع الخاص دور رئيس في تعزيز نتائج التعليم التقدمي لتحسين التعلم باعتباره الإستراتيجية الأكثر عملية لتحويل نظام التعليم السعودي، وتلعب الجهات غير الحكومية دورًا حاسمًا في تنفيذ منهج تنافسي عندما يتم قبول دعمها في العملية التعليمية، ويتناول البحث الحالي إسهام القطاع الخاص في زيادة كفاءة الإنفاق العام لتحسين التعلم في المملكة العربية السعودية من خلال تحليل وثائق رؤية المملكة العربية السعودية 2030، وصندوق الاستثمارات العامة، وبرنامج التحول الوطني، ومن ثم فإن توفير إنجاز تعليمي مناسب يستلزم تشكيل شراكة بين القطاعين العام والخاص بحيث يتم رعاية الطلاب بشكل استراتيجي لأن زيادة الإنفاق على القطاع الخاص يضمن تحسين التعلم، ولتحقيق هذا التحول النموذجي في نظام التعليم السعودي لتزويد المواطنين بفرص النجاح في سوق العمل المستقبلي، فإن مراعاة مدخلات القطاع الخاص بما يتوافق مع رؤية 2030، وبرنامج التحول الوطني، وصندوق الاستثمارات العامة أمر ضروري، ويلقي البحث الحالي الضوء على أهمية تمويل الجهات الفاعلة غير الحكومية لتحسين التعلم لتبني برامج المناهج الدراسية المتوافقة مع المعايير الدولية، وتصور الورقة الشراكة الفعالة بين القطاعين العام والخاص لتحسين نظام التعليم لتخفيف العبء المالي على القطاع الخاص.
الكلمات المفتاحية: نظام التعليم السعودي، رؤية السعودية 2030، برنامج التحول الوطني، صندوق الاستثمارات العامة، الشراكة بين القطاعين العام والخاص، القطاع الخاص