أثر نمط التغذية المرتدة على الأداء في الاختبارات البنائية الإلکترونية وفقاً لمستوي دافعية الإنجاز لدى طلاب کلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة دمنهور

2 کلية التربية - جامعه دمنهور

المستخلص

نتيجة للتغير السريع في بنية المعرفة والثورة التکنولوجية وزيادة التحديات فإن الاتجاهات التربوية الحديثة اتجهت لاحداث توازن بين النظام التعليمي في الجامعة وتلک التغيرات التي تحدث في شتى مجالات الحياة والاستفادة منها في العملية التعليمية بالشکل المناسب؛ وهو ما أوجب التوجه للاختبارات الالکترونية البنائية المدعمة بالتغذية المرتدة للاستفادة منها في توجيه مسار العملية التعليمية نحو تحقيق أهدافها بفعالية؛ ولذلک استهدف البحث الحالي إلى استقصاء مدى اختلاف أداء طلاب کلية التربية على الاختبارات البنائية الإلکترونية تبعاً لاختلاف نمط التغذية المرتدة المستخدم ومستوى دافعية الإنجاز لديهم والتفاعل بينهما.
وتکونت عينة البحث من (89) طالبةً من طالبات الفرقة الرابعة شعبة طفولة بکلية التربية بدمنهور للعام الجامعي 2017/2018 الفصل الدراسي الثاني، وتم تقسيمهم عشوائياً إلى ثلاث مجموعات متکافئة من حيث الأداء الأکاديمي ودافعية الإنجاز لديهم؛ حيث أن: المجموعة التجريبية الأولى: عددهم (30) طالبة طُبق عليهم الاختبار الالکتروني المدعم بنمط التغذية المرتدة (معرفة الإجابة الصحيحة). والمجموعة التجريبية الثانية: عددهم (30) طُبق عليهم الاختبار الالکتروني المدعم بنمط التغذية المرتدة (تفسير الإجابة الصحيحة). والمجموعة التجريبية الثالثة: عددهم (29) طُبق عليهم الاختبار الالکتروني المدعم بنمط التغذية المرتدة (تقديم المعلومات الإضافية). وأظهرت النتائج وجود فروق دالة احصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة الثانية (نمط تفسير الإجابة الصحيحة) والمجموعة الأولى (نمط معرفة الإجابة الصحيحة) لصالح المجموعة الثانية. کما وجدت فروق دالة احصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة الثانية والمجموعة الثالثة (نمط تقديم المعلومات الاضافية) لصالح المجموعة الثانية. ووجدت فروق دالة احصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة الثالثة والمجموعة الأولى لصالح المجموعة الثالثة.
کذلک وجدت فروق ذات دلالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات الطلاب ذوو مستويات دافعية الانجاز المختلفة (مرتفع- متوسط- منخفض) في الأداء الأکاديمي لصالح مستوى دافعية الإنجاز المرتفعة. وأخيراً وجدت فروق ذات دلالة إحصائيا عند مستوى (0.01) في الأداء الأکاديمي راجعة للتفاعل بين متغيرات أنماط التغذية المرتدة ومستويات دافعية الإنجاز. وفي ضوء ذلک اقترحت مجموعة من التوصيات والبحوث المستقبلية.
الکلمات المفتاحية: الاختبارات البنائية الإلکترونية - التغذية المرتدة - دافعية الإنجاز.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of feedback pattern on performance in electronic formative tests according to the level of achievement motivation for students of Faculty of Education

المؤلفون [English]

  • Enaam Elkashef 1
  • Eman Daha 2
  • Fatma Abdelrahman 2
1 Damanhour University Faculty of education Psychology
2 Damanhour University Education Psychology
المستخلص [English]

As a result of the rapid change in the structure of knowledge, the technological revolution and the increasing challenges, modern educational trends have tended to strike a balance between the university's educational system and those changes in various areas of life and to utilize them in the educational process appropriately; This result the use of Electronic Formative Tests supported by feedback to use them to guide the educational process towards the achievement of its objectives effectively; Therefore, the present study aimed to investigate the extent of the performance of the students of Faculty of Education on the Electronic Formative Tests according to the different type of feedback used, the level of achievement motivation and interaction between them.
The research sample consisted of (89) students from the fourth year of the Division of Childhood, Faculty of Education, Damanhour Univesity  for the academic year 2017/2018, the second semester. They were randomly divided into three groups equal in terms of their academic performance and achievement motivation; Where: The first experimental group: (30) students were applied to the electronic test supported by feedback pattern (Knowledge of Correct Response). The second experimental group: (30) were applied to the electronic test supported by feedback pattern (Explanation of the correct answer). The third experimental group: (29) were applied to the electronic test supported by the feedback pattern (providing additional information).
The results showed that there were statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the second group and the first group in favor of the second group, there were also statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the second group and the third in favor of the second group. And there were statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the third group and the first group in favor of the third group.
There were also statistically significant differences at the level (0.01) between the average scores of students with different achievement motivation levels (high - medium - low) in academic performance in favor of high achievement motivation level. Finally, there were statistically significant differences at (0.01) in academic performance due to the interaction between variables of feedback patterns and achievement motivation levels.
In the light of this, a set of recommendations and future research was suggested.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Electronic Formative Tests
  • Feedback
  • Achievement Motivation