دور القيادة التحويلية في تفعيل ادارة المعرفة لأداء مديري المدارس الثانوية من وجهة نظر المدرسين في محافظة واسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربيه جامعة واسط العراق

المستخلص

  هدفت الدراسة الحالية للکشف عن دور القيادة التحويلية في تفعيل ادارة المعرفة لأداء مديري المدارس الثانوية من وجهة نظر المدرسين في محافظة واسط, , واعتمد في البحث الوصفي التحليلي. بلغ مجتمع البحث (400) مدير في المدارس الثانوية التابعة للمديرية العامة لتربية محافظة واسط, وتم اختيار عينة البحث بشکل عشوائي وبلغ عدد أفراد العينة (135) مدرس. وتم اعتماد استبانة تضمنت (39) فقرة القيادة التحويلية واستبانة لادارة المعرفة تکونت من (17) فقرة, وتأکد الباحث من صدقها واتساقها. وتم تحليل نتائج بيانات البحث باستعمال برنامج (SPSS)، وخرج الباحث بالعديد من الاستنتاجات منها وجود أثر ذي دلالة معنویة للقیادة التحویلیة على مستوى اداء مديري المدارس الثانوية في محافظة واسط  وکذلک وجود أثر لإدارة المعرفة على اداء مديري المدارس وجود أثر للقیادة التحویلیة على اداء مديري المدارس من خلال إدارة المعرفة وبناء على استنتاجات البحث تمت صياغة توصيات عديدة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of transformational leadership in activating knowledge management for the performance of secondary school principals from the teachers' point of view in Wasit Governorate

المؤلف [English]

  • Saad Naeem
Faculty of Education Wasit University Iraque
المستخلص [English]

The current study aimed to reveal the role of transformational leadership in activating knowledge management for the performance of secondary school principals in Wasit Governorate, and was adopted in the descriptive and analytical research The research population reached (200) principals in secondary schools affiliated to the General Directorate of Education in Wasit Governorate. The research sample was randomly selected and the number of sample members reached (135) school principals. A questionnaire was adopted that included (39) paragraphs of transformational leadership and a questionnaire for knowledge management that consisted of (17) items, and the researcher made sure of their validity and consistency. The results of the research data were analyzed using the (SPSS) program, and the researcher came up with several conclusions, including the presence of a significant impact of transformational leadership on the performance of secondary school principals in Wasit Governorate, as well as the existence of an impact of knowledge management on the performance of school principals and the presence of an impact of transformational leadership on the performance of school principals Through knowledge management and based on the research findings, several recommendations were formulated.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Role
  • Transformational Leadership
  • School Principals
  • Knowledge Management
  • Wasit Governorate