أثر تطوير مناهج الدراسات الاجتماعية لطلبة المرحلة المتوسطة في المملکة العربية السعودية في تعزيز الوعي بمفهوم الهوية الوطنية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية الاداب جامعة الطائف

المستخلص

يمثل التعليم أهم مکامن القوة التي ترتکز عليها الهوية الوطنية السعودية، ولذا فقد حرصت المملکة العربية السعودية على تطوير التعليم من خلال المشروع الشامل لتطوير المناهج، کما جاءت الرؤية الوطنية للمملکة 2030، لتؤکد على أن ترسيخ القيم الإيجابية في شخصيات أبناء الوطن لن يتحقق إلا عن طريق تطوير المنظومة التعليمية والتربوية بجميع مکوناتها.
ومن هنا تأتي أهمية تلکم الدراسة؛ إذ تسعى إلى تقديم طرح جديد يسلط الضوء على مقررات الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة بالمملکة العربية السعودية، ويبين إلى أي مدى أسهم تطوير تلک المقررات في تعزيز الوعي بمفهوم الهوية الوطنية لدى النشء السعودي على مستوى الأهداف الإستراتيجية، والمحتوى، والأنشطة، وطرائق التقويم، کما يبرز ما للرؤية الوطنية ومحاورها وبرامجها من حضور فاعل في تلک المقررات بوصفها أحد عوامل ترسيخ الهوية الوطنية، وخارطة الطريق نحو مستقبل زاهر لهذا الجيل الناهض من أبناء المملکة العربية السعودية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Impact of Social Studies Curricula Development of the Intermediate Schools in Saudi Arabia on Raising Awareness of the Concept of Saudi National Identity

المؤلفون [English]

  • Naif Althbeity
  • Mohamed Elmaki
  • Mohamed Abdrabo
  • Awad Othman
  • Mohamed Alshawadfy
  • Eiad Abo Rahma
Faculty of Arts Altaif university
المستخلص [English]

Education is the backbone on which the Saudi national identity is based. Thus, Kingdom of Saudi Arabia has sought to evolve education through a comprehensive curricula development project. The Kingdom's National Vision 2030 states that positive values can be rooted and reinforced in people only through the development of the educational system in all its levels. This study seeks to present a new dimension highlighting on the social studies courses of the Intermediate school in Saudi Arabia and indicating to what extent the development of these courses has contributed to promote awareness of the concept of national identity among Saudi young people at the level of strategic objectives, content, activities and evaluation methods. On the other hand, the active presence of the National Vision and its programs is also involved in these decisions as a factor in designing the national identity and in drawing a road map towards a prosperous future for Saudi Arabia generations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Social studies
  • Awareness promotion
  • Saudi National Identity