مشکلات التدريب الميداني لدى طلاب قسم التربية الخاصة بجامعة الجوف مع وضع برنامج مقترح لخفضها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسيه

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على مشکلات التدريب الميداني لطلاب قسم التربية الخاصة (الذکور) بجامعة الجوف مع وضع برنامج مقترح لخفضها، وفقاً لمُتغيرات (المسار التخصصي، مکان الإقامة، المعدل الأکاديمي). وتکونت العينة من (71) طالباً، من مساري الإعاقة العقلية (32) طالبا، وصعوبات التعلم (39) طالباً، وتراوحت أعمارهم بين (22 – 25 ) سنة، بمتوسط (9‚22) وانحراف معياري (3‚1) سنة. وتم استخدام مقياس مشکلات التدريب الميداني، والبرنامج المقترح (إعداد الباحث). أشارت النتائج إلى ترتيب مشکلات الطلاب کما يلي: الإدارة الصفية (م=9‚12)، ومحتوى البرنامج (م=5‚12)، وأهداف البرنامج (م=7‚10)، والمشرف الأکاديمي (م=1‚10)، والمشرف المدرسي (م=7‚9). وأشارت نتائج الفرض الثاني وفقاً لمُتغير (نوع المسار التخصصي) إلى وجود فروق دالة إحصائيا في الدرجة الکلية ومجالات مشکلات (محتوى البرنامج، والإدارة الصفية) لصالح الطلاب ذوي مسار الإعاقة العقلية. وفي اتجاه طلاب مسار صعوبات التعلم في مجال مشکلات (المشرف المدرسي) عند مستوى (01‚0). ولم توجد فروق بينهما في مشکلات (أهداف البرنامج). وبالنسبة للفرض الثالث وفقاً لمُتغير(مکان الإقامة) إلى وجود فروق دالة إحصائيا في الدرجة الکلية ومجالات مشکلات (أهداف البرنامج، المشرف المدرسي، المشرف الأکاديمي) لصالح الطلاب ذوي الإقامة خارج الجوف عند مستويي (01‚0). ولم توجد فروق بينهما في مشکلات (محتوى البرنامج والإدارة الصفية).  وبالنسبة للفرض الرابع وفقاً لمُتغير المعدل الأکاديمي؛ فقد وجدت فروق دالة في الدرجة الکلية والمجالات لصالح الطلاب ذوي المعدل المنخفض عند مستوى (01‚0)، وقَام الباحث بمناقشة النتائج وفق الأدبيات التربوية والدراسات السابقة في مجال التربية الخاصة وطرح التوصيات والبحوث المستقبلية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Field training at the Department of Education for students at the University of Al-Jawf problems With the program to develop a proposal for amendment

المؤلف [English]

  • Galal Alana
Psychology
المستخلص [English]

The research aims to study the practicum's for the students of Department of Special Education Problems (male) Al-Jouf University with a proposal for a program to be modified, according to the variables (Specialist track, place of residence, as amended). The sample consisted of 71 students, from the tracks of mental retardation (32) students, and learning difficulties (39 students), and aged (22-25) years, with an average (22.9) and a standard deviation (3.1) years. It was the use of practicum's problems of scale, the proposed program (prepare researchers),. The results of research and according to the variable (track type Specialist) to the existence of significant differences in the areas of (the program content, and classroom management, academic supervisor) total score in favor of students with mental disabilities path at level (0.01). There were no differences between them in the (Objectives of the program, the school and the supervisor). For the imposition of the second, according to the variable (place of residence) to the existence of significant differences in the areas of (the program objectives, the academic supervisor, and the supervisor of the school) and the total score for the benefit of students with accommodation Hollow out at two levels (0.01-0.05). There were no differences between them in the (program content, and classroom management). For the third imposed according to a variable rate; it has found significant differences in the sub-areas and the total score for the benefit of students with low rate at the level of (0.01). The authors discuss the results in accordance with educational literature and previous studies in the field of special education and put forward recommendations for future research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • practicum's problems
  • students of the Department of Special Education
  • the proposed program