صعوبات استخدام التعليم عن بعد في تدريس مهارات القراءة الناقدة لدى معلمي اللغة العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربيه جامعة عين شمس

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى التعرف إلى صعوبات استخدام التعليم عن بعد في تدريس مهارات القراءة الناقدة، والوقوف إلى سبل التغلب عليها، واتبع الباحث المنهج الوصفي المسحي، وتکونت عينة الدراسة من (120) معلمًا ومعلمة من معلمي اللغة العربية للمرحلة المتوسطة الذين يعملون في المدارس الحکومية بوزارة التربية الکويتية، تم اختيارهنّ بطريقة عشوائية، وذلک خلال العام الدراسي (1442هـ-2021م)، وتحددت أداة الدراسة في استبانة، وتوصلت نتائج البحث إلى أن صعوبات استخدام التعليم عن بعد في تدريس مهارات القراءة الناقدة جاءت بدرجة کبيرة حيث بلغ المتوسط الحسابي (3,63)، بانحراف معياري (0,99)، وأن السبل المقترحة للتغلب على صعوبات استخدام التعليم عن بعد في تدريس مهارات القراءة الناقدة جاءت بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (3,05) وانحراف معياري (1,09)، وفي ضوء نتائج البحث أوصت الباحثة بضرورة تطوير منظومة التعليم عن بعد بشکل مستمر ومواکبة التطورات التکنولوجية الحديثة والاستفادة من تجارب الدول الأخرى، وتکثيف البرامج التدريبية في مجال کيفية استخدام المنصات الافتراضية للتعليم عن بعد في تدريس مهارات القراءة الناقدة کتقنية حديثة في ظل أزمة کورونا.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

. Difficulties of using distance education to teach critical reading skills to Arabic language teachers

المؤلف [English]

  • Khawla Hasanein
Faculty of Education Ain Shams University
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the difficulties in using distance learning to teach critical reading skills and the ways to overcome these difficulties. The researcher adopted the descriptive survey approach. The study sample consisted of 120 middle school Arabic teachers, male and female, working in governmental schools for the Ministry of Education of Kuwait. The study participants were randomly selected during the school year 2021 (1442 AH). The study tool was a questionnaire. The results of the study found that there were difficulties in using distance learning to teach critical reading skills to a great extent, with a mean of 3.63 and a standard deviation of 0.99. It was also found that the ways suggested to overcome difficulties in using distance learning to teach critical reading skills were of medium effect, with a mean of 3.05 and a standard deviation of 1.09. In light of these results, the researcher recommended that it is necessary to continuously develop the distance learning system, cope with the latest technological developments, and learn from the experiences of the other countries. The researcher also recommended having intensive training programs on how to use the virtual platforms of distance learning to teach critical reading skills as a modern technique in light of the Corona virus crisis.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : distance learning
  • critical reading skills