تصميم بيئة تعلم إلکترونية لتنمية کفايات استخدام التحول الرقمي لدى معلمات وزارة التربية بدولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

تکنولوجيا تعليم

المستخلص

هدفت الورقة إلى قياس أثر تصميم بيئة تعلم إلکترونية لتنمية کفايات استخدام التحول الرقمي لدى معلمات وزارة التربية بدولة الکويت، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة منهج البحث الوصفي والتجريبي من خلال التجريب على عينة عددها(34) معلمة من العاملات في منطقة مبارک الکبير بوزارة التربية في دولة الکويت،تم تقسيم عينة البحث إلى مجموعتين متساويتين أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة کل منها (17) فردا، تم تدريب أفراد المجموعة التجريبية على بيئة التعلم الإلکتروني، في حين لم يتم تعريض المجموعة الضابطة لأي نوع من التدريب. قبل البدء بعملية التدريب تم تطبيق اختبار قبلي على کفايات استخدام التحول الرقمي للمعلمات في المجموعتين وبعد الانتهاء تم إعادة تطبيق الاختبار البعدي على نفس الکفايات بعد التدريب. ولقياس مهارات استخدام التحول الرقمي، و تم تصميم قائمة  تحتوي على (25) مهارة تعکس مهارات استخدام التحول الرقمي، کما تم تصميم قائمة بمتطلبات التحول الرقمي، وکانت المعالجة الإحصائية المستخدمة تحليل التباين الأحادي لوجود متغير مستقل واحد وهو تصميم بيئة التعلم الإلکترونية وهي من مستو ى القياس الفئو ي مع متغير تابع واحد وهو استخدام التحول الرقمي وهو من مستو ى القياس الاسمي، وأشارت نتائج الدراسة إلى تفوق أفراد العينة  في المجموعة التجريبية على أفراد العينة من المصممات في المجموعة الضابطة، وفي ضوء هذه النتائج، قُدمت بعض التوصيات التربوية

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Designing an electronic learning environment to develop the competencies of using digital transformation for female teachers of the Ministry of Education in the State of Kuwait

المؤلف [English]

  • Reham Alshemary
Educational Technology
المستخلص [English]

This Scientific paper aimed at investigating the impact of designing an Digital transformation on the development of competencies of using technological innovations among the Female teachers of the Ministry of Education in Kuwait. To achieve this goal the researcher used the descriptive and experimental approaches. The study sample consisted of (34) Female teachers of the Ministry of Education working in Mubarak Al-Kabeer Directorate in the Ministry of Education in the State of Kuwait. The subjects were equally divided into two groups; an experimental group and a control group. A pretest on the competencies of using technological innovations was introduced to both the experimental and the control groups. The subjects of the experimental group were then trained on an electronic learning environment, whereas the subjects of the control group were left without training. After training, a post test on the same competencies of using Digital transformation was applied to both groups. To measure the skills of using technological innovations, the researcher designed a list of (25) skills. A list of technological innovations was also designed. The data was statistically analyzed using (One-way Anova) because there is only one independent which is the design of the electronic learning environment and one dependent variable which is the use of Digital transformation. The results of the study show that the respondents in the experimental group achieved higher than respondents in the control group. According to these results, a number of educational recommendations were suggested

الكلمات الرئيسية [English]

  • designing a learning environment
  • Digital transformation
  • educational technology