التعرض للإعلان عبر الفيسبوک وانعکاسه على الوعي الاستهلاکي للمرأة المصرية "دراسة ميدانية مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية الاداب جامعة دمنهور

المستخلص

يهدف البحث الي معرفه انعکاس التعرض للإعلان عبر الفيس بوک علي الوعي الاستهلاکي لدي المرأه المصرية بالمقارنة بين المرأه الحضرية والمرأة الريفية.
اتبع البحث منهج المسح الذى يهدف الى وصف وتفسير اسباب الاوضاع الراهنة  التي تظهر في هذه الدراسة ، وايضا المنهج المقارن للمقارنة بين المرأه في مدينة دمنهور کمجتمع حضري وقرية افلاقة التابعة لها کمجتمع ريفي واعتمد البحث علي استمارة الاستبيان لجمع المعلومات علي عينة قوامها (300) مفردة من المرأه المصرية من مدينة دمنهور وقرية افلاقة التابعة لها فقد تم اختيار عينتي عشوائيتين متساويتين في العدد لکل من الريف (150) والحضر (150)، وتم اختيار المنازل عشوائيا بحيث تکون المرأه تتعرض فعليا لموقع فيسبوک لکي يتناسب مع موضوع الدراسة
واشارت أهم النتائج الي ان المصدر الرئيسي للمعلومات الجديدة عن المنتجات هو مواقع التواصل الاجتماعي يليه التليفزيون يليه الصحف  ، تقييم زياده الوعي الاستهلاکي قبل وبعد استخدام موقع فيسبوک للترويج عن المنتجات زاد کثيرا عند المبحوثات الحضريات بينما لم يتأثر به غالبية عينة الدراسة من المبحوثات الريفيات ،و تفيد المؤشرات السابقة بان موقع فيسبوک له دور کبير في تشکيل الوعي الاستهلاکي والادراک المعرفي وتشکيل الآراء والافکار حول القضايا المختلفة بالنسبة للمبحوثات الحضريات والريفيات، وهناک فئة تدخل الي موقع فيسبوک بدافع الفضول وحب الاستطلاع فقط وايضا للتسلية وشغل اوقات الفراغ والهروب من المشکلات وخاصة عند المبحوثات الريفيات .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Exposure to advertising through face and its reflection on consumptive awareness for Egyptian women

المؤلفون [English]

  • Marim Shehata
  • Mahmoud Hamdy
  • Hares Helal
Faculty of Arts Damanhour University
المستخلص [English]

The research aims to identify the reflection of exposure to advertising through Facebook on the consumpitve awareness for Egyptian women compared to urban women and rural women.
The research followed the survey method, which aims to describe and explain the reasons for the current situations that appear in this study, as well as the comparative method of comparing women in the city of Damanhour as an urban community and the village of Aflaqa as a rural community and relied on the questionnaire form to collect information on a sample of its strength ( 300) A single Egyptian woman from the city of Damanhour and the village of Aflaqa, two random samples were selected equal in number for both the countryside (150) and the urban (150), and the houses were chosen randomly so that the woman is exposed Actually facebook to suit the subject of the study
The most important results indicated that the main source of new information on products is social networking sites followed by television followed by newspapers, evaluation of increased consumer awareness before and after the use of Facebook to promote products increased significantly when urban research esthesis, while the majority of the sample of the study of rural research, and according to previous indicators that Facebook has a big role in shaping consumer awareness and cognitive perception and forming opinions and ideas on different issues for urban and rural research, and there is a category entering the site Curiosity and love of reconnaissance only and also for entertainment and leisure and escape from problems, especially in rural research

الكلمات الرئيسية [English]

  • Advertising
  • Facebook
  • consumer awareness