النحو العربى وقضايا تدريسه وتقويمه دراسة وصفية تحليلية نقدية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

لغة عربية

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى جمع قضايا النحو أکاديمياً وتعليمياً، وتحليل وبيان الرأى فيهان توطئة لمساعدة المعلمين في الارتقاء بتعليم النحو العربى، والارتفاع بمستوى التحصيل والأداء النحوى لدى المتعلمين  وقد ناقشت الدراسة دلالات النحو العربى وأهميته، وواقع تعليمه وتعلمه، والنظريات الحديثة في تدريس القواعد النحوية، والاتجاهات الحديثة في تعليمه وتعلمه، وطرائق تدريسية واساليب تقويمية. وقد تم عرض وتحليل هذه القضايا من خلال عرض أفکار وآراء الباحثين اللغويين والتربويين، وصولاً إلى استنتاج تعميمات تفيد في تطوير مناهج اللغة العربية، من حيث المحتوى اللغوى وطرائق التعليم والتعلم والأنشطة والتقنينات الحديثة، والتقويم.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Arabic grammar: teaching and evaluating methods A descriptive analytical and critical study

المؤلف [English]

  • Khawla Al-Anzi
Arabic
المستخلص [English]

This study aims at collecting the issues of grammar academically and educationally; then analyzing them and stating an opinion; to assist teachers in updating the teaching of Arabic grammar; raising the level of education and linguistic performance in learners.
The study also discusses the significance of Arabic grammar and its importance; the reality of teaching and learning it; the modern theories in teaching grammatical rules;  the modern trends in teaching this topic and learning it; in addition to stating some methods of teaching and evaluation .
These topics were presented and analyzed through  presenting the ideas and points of view of researchers and linguists ; as well as the pedagogues to reach  a general conclusion that modernizes the Arabic language curricula regarding both its content ,methods of teaching and learning; as well as  stating the activities ; modern techniques ; and evaluation.

الكلمات الرئيسية [English]

  • • Issues of Arabic grammar
  • • Teaching Arabic grammar
  • • Evaluation of Arabic grammar content