مستوى مهارات التفکير الحاسوبي لدى مصممي التقنيات التربوية بدولة الکويت في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الکويت

المستخلص

 


 

Fast traslate
Icon translate


سعت الدراسة الحالية الى التعرف على مهارات التفکير الحاسوبي التي يجب أن تتوافر لدى مصممي التقنيات التربوية وکذلک الوقوف على  مستوى مهارات التفکير الحاسوبي لدى مصممي التقنيات التربوية بدولة الکويت (کدرجة إجمالية وکأبعاد فرعية: مهارات التجريد - مهارات التفکير الخوارزمي- مهارات التقسيم- مهارات التقويم- مهارات التعميم)کما سعت الدراسة الراهنة الى الکشف عما اذا کان هناک  فروق دالة إحصائياً في مستوى مهارات التفکير الحاسوبي لدى مصممي التقنيات التربوية بدولة الکويت وفقاً لمتغيرات (الجنس - المؤهل العلمي - عدد سنوات الخبرة - الدورات التدريبية في التفکير الحاسوبي)، وقد اعتمدت على منهج البحث الوصفي القائم على المسح باستخدام مقياس بنظام التقرير الذاتي فضلاً عن المقارنة ما بين مستويات مهارات التفکير الحاسوبي لدى المشارکين في ضوء متغيراتهم الشخصية (الجنس - المؤهل العلمي - عدد سنوات الخبرة - الدورات التدريبية في التفکير الحاسوبي) هو المنهج البحثي الأکثر ملائمة. تم الاعتماد على أداة مقياس مهارات التفکير الحاسوبي التي يجب أن تتوافر لدى مصممي التقنيات التربوية وهو مقياس قائم على نظام التقرير الذاتي Self-report للمشارکين من إعداد الباحث الحالي وکانت مجتمع وعينة البحث قد اشتمل على جميع مصممي التقنيات التربوية العاملين في دولة الکويت وعددهم (1688). ومن بين هذا المجتمع تم اختيار عينة بطريقة العينة العشوائية البسيطة اشتملت على (270) من مصممي التقنيات التربوية

نقاط رئيسية

 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The level of computer thinking skills of designers of educational technologies in the State of Kuwait in light of some variables

المؤلف [English]

  • Fahd Al-Azmi
Kuwait
المستخلص [English]

 


 

Fast traslate
Icon translate


The current study sought to identify the computer thinking skills that should be available to the designers of educational technologies, as well as to stand on the level of computer thinking skills of the designers of educational technologies in the State of Kuwait (as an overall degree and as sub-dimensions: abstraction skills - algorithmic thinking skills - division skills - evaluation skills - skills Generalization) The current study also sought to reveal whether there are statistically significant differences in the level of computer thinking skills of designers of educational technologies in the State of Kuwait according to the variables (gender - academic qualificatio- The number of years of experience - training courses in computer thinking), which were based on the descriptive research methodology based on the survey using a scale in the self-report system as well as a comparison between the levels of computer thinking skills of the participants in light of their personal variables (gender - academic qualification - the number of years of experience. Training Courses in Computer Thinking) is the most appropriate research method. The tool used to measure the computer thinking skills that the designers of educational technologies must have. It is a measure based on the self-report system for the participants prepared by the current researcher. The research community and sample included all the educational technology designers working in the country. The workers in the State of Kuwait, their number (1688). From this population, a sample was chosen by the simple random sampling method, which included (270) educational technology designers.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Computer Thinking
  • Educational Technology Designer

 

 
 
Fast traslate
Icon translate