فاعلية الوظيفة الاتصالية لإدارة العلاقات العامة بشرکات البترول المصرية" دراسة ميدانية مقارنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب - جامعة دمنهور

المستخلص

 


 

وبالرغم من کَوْن العلاقات العامة نشاطاً ووظيفة هامة وأساسية للمنظمات، إلا أن الممارسة العملية لهذه الوظيفة لا زالت تواجه العديد من المشکلات التى تتعلق بالنواحى الإدارية أو التنظيمية أو مکانتها فى الهيکل التنظيمى للمنظمة، أو مدى إقتناع الإدارة العليا بأهميتها، وبالتالى اتجاهات ممارسى العلاقات العامة نحو هذه الوظيفة، حيث تعد هذه الأمور عناصر هامة للحکم على فاعلية ممارسة إدارة العلاقات العامة لوظائفها الحيوية وخاصة الوظيفة الاتصاليه، کما ترتبط فاعلية أداء هذه الإدارات لوظيفتها الاتصالية بمجموعة من العوامل والمتغيرات والتي إذا ما توافرت تحقق للوظيفة الأداء الفعال.
وبالنظر إلى قطاع هام وحيوى فى دعم الاقتصاد الوطنى المصرى، وهو قطاع البترول، نجد أن وزارة البترول تسعى لاستکمال بنائها المنظم الذى يتيح لها التنافس العالمى، حيث تعتمد على الرؤية التصوريه لأنظمة المعلومات والاتصالات بکافة شرکاتها؛ ولذلک فهى تعتمد على إدارة العلاقات العامة کمهنة خدمية موجهة لخدمة مصالحها بالأساس، من خلال اتصالها الدائم  وتبادل المعلومات مع الجماهير، وبناء على ذلک تسعى هذه الشرکات إلى القيام بمجموعة من الأنشطة والفعاليات المجتمعية فى إطار مسؤلية هذه الشرکات تجاه مجتمعها.



 

Fast traslate
Icon translate


 
 

نقاط رئيسية

 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of the Communication Function of the Public Relations Department in the Egyptian Petroleum Companies, a Comparative Field Study

المؤلف [English]

  • Nisreen Hindawi
المستخلص [English]

 


 

Fast traslate
Despite the fact that public relations is an important and essential activity and function for organizations, the practical practice of this function still faces many problems related to the administrative or organizational aspects, its position in the organizational structure of the organization, or the extent to which the higher management is convinced of its importance, and thus the attitudes of public relations practitioners towards these The job, as these matters are important elements for judging the effectiveness of the PR department's practice of its vital functions, especially the communication function, and the effectiveness of these departments ’performance of their communicative function is linked to a set of factors and variables that, if available, achieve effective performance for the job.
Looking at an important and vital sector in supporting the Egyptian national economy, which is the petroleum sector, we find that the Ministry of Petroleum seeks to complete its orderly construction that allows it to be globally competitive, as it relies on the conceptual vision of the information and communication systems of all its companies. Therefore, it relies on public relations management as a service profession directed primarily to serve its interests, through its constant communication and exchange of information with the masses, and accordingly these companies seek to carry out a set of activities and community events within the framework of the responsibility of these companies towards their society.

Icon translate


 

 

 
 
Fast traslate
Icon translate