فعالية برنامج ارشادى قائم على التفکير الايجابى فى تنمية المرونة النفسية والتوجه نحو الحياة لدى عينة من طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم النفس التربوى کلية التربية جامعة دمنهور

2 کلية التربية جامعة دمنهور

3 کلية التربية- جامعة دمنهور

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية التعرف على فعالية البرنامج الإرشادى القائم على التفکير الإيجابى فى تنمية المرونة النفسية والتوجه نحو الحياة لدى طلاب الجامعة .
وتکونت عينة الدراسة الحالية من (32 ) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الأولى بشعبتي اللغة العربية والتاريخ (الشعب الأدبيه) ، وشعبتي البيولوجي (التاريخ الطبيعي) والکيمياء (الشعب العلمية) بکلية التربية جامعة دمنهور ، بواقع (16) طالب وطالبة للمجموعة التجريبية ، (16) طالب وطالبة للمجموعة الضابطة والذين تتراوح أعمارهم بين "18-19" سنة بمتوسط عمري (18.9 سنة ) وانحراف معياري (0.122) واستخدمت الدراسة مقياس المرونة النفسية (کونر وديفيدسون ، 2003) ، تعريب الباحثة ، مقياس التوجه نحو الحياة (إعداد الباحثة) ، ومقياس التفکير الإيجابى(إعداد الباحثة) ، بالإضافة للبرنامج الإرشادى القائم على التفکير الإيجابى (إعداد الباحثة) ، وتوصلت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج الإرشادى القائم على التفکير الإيجابى فى تنمية المرونة النفسية والتوجه نحو الحياة لدى أفراد المجموعة التجريبية دون المجموعة الضابطة ، استمرار أثر البرنامج الإرشادى فى تنمية المرونة النفسية والتوجه نحو الحياة بعد انتهائه وانتهاء فترة المتابعة ، وجود فعالية داخلية للبرنامج الإرشادى فى تنمية التفکير الإيجابى لدى أفراد المجموعة التجريبية ، استمرار فعالية البرنامج الداخلية فى تنمية التفکير الإيجابى بعد انتهاء فترة المتابعة .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Counseling Program Based on Positive Thinking in Developing Psychological Resilience and Life Orientation in a Sample of University Students

المؤلفون [English]

  • Fatma Ellamsy 1
  • said abdelghany srour 2
  • abdelaziz ibrahim sleem 3
1 Departement of psychology ,faculty of education, damanhour university
2 faculty of education ,damanhour university
3 faculty of education , damanhour university
المستخلص [English]

Effectiveness of a Counseling Program based on Positive Thinking in Developing Psychological Resilience and Life Orientation among a Sample of University Students
The current study aimed to identify the effectiveness of the counseling program based on positive thinking in developing the psychological resilience and life orientation among university students.
The sample of the current study consisted of (32) first-grade students at Arabic and History departments (Literary Section), Biology (Natural History) and Chemistry departments (Science Section), Faculty of Education, Damanhour University: (16) students as an experimental group, (16) students as a control group, ranging between (18 -19) years, with an average age (18.9 years) and a standard deviation of (0.122). The study used Psychological Resilience Scale (by: Conner, Davidson, 2003), Life orientation scale (by: the researcher), Positive Thinking Scale (by: the researcher), and the Counseling Program based on positive thinking (by: the researcher). The study revealed the effectiveness of the counseling program based on positive thinking in developing the psychological resilience and life orientation in the experimental group, but not in the control group, the continuation of the counseling program impact in developing the psychological resilience and life orientation after finishing the program and after the follow-up period, an internal effectiveness of the counseling program in developing positive thinking in the experimental group, the continuation of the program internal effectiveness in developing positive thinking after finishing the program and after the follow-up period.

الكلمات الرئيسية [English]

  • program
  • positive thinking
  • psychological resilience