فعالية برنامج إرشادى قائم على التفکير الإيجابى فى تنمية المرونة النفسية والتوجه نحو الحياة لدى عينة من طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة دکتوراه الفلسفة في التربية- تخصص علم النفس التربوي کية التربية- جامعه دمنهور

2 أستاذ علم النفس التربوي ونائب رئيس جامعة دمنهور لشئون البيئة وخدمة المجتمع السابق

3 أستاذ علم النفس التربوى - کلية التربية - جامعة دمنهور

المستخلص

 
      استهدفت الدراسة الحالية التعرف على فعالية البرنامج الإرشادى القائم على التفکير الإيجابى فى تنمية المرونة النفسية والتوجه نحو الحياة لدى طلاب الجامعة  وتکونت عينة الدراسة الحالية من (32 ) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الأولى بشعبتي اللغة العربية والتاريخ (الشعب الأدبية) ، وشعبتي البيولوجي والکيمياء (الشعب العلمية) بکلية التربية جامعة دمنهور ، بواقع (16) طالب وطالبة للمجموعة التجريبية ، (16) طالب وطالبة للمجموعة الضابطة والذين تتراوح أعمارهم بين "18-19" سنة بمتوسط عمري (18.9 سنة ) وانحراف معياري (0.122)  واستخدمت الدراسة مقياس المرونة النفسية (کونر وديفيدسون ، 2003) ، تعريب الباحثة ، مقياس التوجه نحو الحياة ، ومقياس التفکير الإيجابى(إعداد الباحثة) ، بالإضافة للبرنامج الإرشادى القائم على التفکير الإيجابى (إعداد الباحثة) ، وتوصلت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج الإرشادى فى تنمية المرونة النفسية والتوجه نحو الحياة لدى أفراد المجموعة التجريبية ، واستمرار فعالية البرنامج الإرشادى فى تنمية المرونة النفسية والتوجه نحو الحياة بعد انتهاء فترة المتابعة ، وتحقق/ وثبوت فعالية البرنامج الداخلية فى تنمية التفکير الإيجابى لدى أفراد المجموعة التجريبية


الکلمات المفتاحية : البرنامج الإرشادى القائم على التفکير الإيجابى – المرونة النفسية – التوجه نحو الحياة – طلاب الجامعة
 
 

نقاط رئيسية

 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness of a Counseling Program based on Positive Thinking in Developing Psychological Resilience and Life Orientation among a Sample of University Students

المؤلفون [English]

  • Fatima Hassan Ibrahim Al-Lamsi 1
  • Saeed Abdul Ghani Sorour 2
  • Abdul Aziz Ibrahim Salim 3
1 Doctor of Philosophy Researcher in Education - Specialization in Educational Psychology Faculty of Education - Damanhour University
2 Professor of Educational Psychology and former Vice President of Damanhour University for Environmental Affairs and Community Service
3 Professor of Educational Psychology Faculty of Education - Damanhour University
المستخلص [English]

 
 


The current study aimed to identify the effectiveness of the counseling program based on positive thinking in developing the psychological resilience and life orientation among university students.

The sample of the current study consisted of (32) first-grade students at Arabic and History departments (Literary Section), Biology and Chemistry departments (Science Section), Faculty of Education, Damanhour University: (16) students as an experimental group, (16) students  as a control group, ranging between (18 -19) years, with an average age (18.9 years) and a standard deviation of (0.122). The study used Psychological Resilience Scale (by: Conner, Davidson, 2003), Life orientation scale, Positive Thinking Scale (by: the researcher), and the Counseling Program based on positive thinking (by: the researcher). The study revealed the effectiveness of the counseling program in developing the psychological resilience and life orientation in the experimental group, the continuation of the counseling program effectiveness in developing the psychological resilience and life orientation after finishing the program and after the follow-up period, and the effectiveness of the internal program in developing positive thinking among the members of the experimental group has been achieved / proven
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words :The Counseling Program based on positive thinking
  • psychological resilience
  • life orientation
  • university students
 
 
Fast traslate
Icon translate
 
 
Fast traslate
Icon translate
 
 
Fast traslate
Icon translate