فعالية الحل التشارکي للمشکلة في تحسين التنظيم الذاتي وفاعلية الذات الجمعية لدى طلاب کلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية- جامعه دمنهور

2 أستاذ ورئيس قسم علم النفس التربوي وعميد الکلية الاسبق کلية التربية - جامعة دمنهور

3 أستاذ علم النفس التربوي کلية التربية - جامعة دمنهور

المستخلص

 


 

Fast traslate
Icon translate


 
هدف البحث إلى الکشف عن فاعلية برنامج تدريبي قائم على الحل التشارکي للمشکلة لتنمية التنظيم الذاتي وفاعلية الذات الجمعية لدى عينة من طلاب کلية التربية. وقد تکونت عينة البحث من (75) طالب وطالبة من الطلبة المقيدين بالفرقة الثانية عام بکلية التربية جامعة دمنهور للعام الجامعي 2019/2020. وتم تقسيم عينة البحث إلى مجموعتين (تجريبية وضابطة)، تکونت المجموعة التجريبية من (45) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثانية شعبة علم النفس، وتکونت المجموعة الضابطة من (30) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثانية شعبة جغرافيا. وطبق عليهم أدوات البحث المتمثلة في: مقياس التنظيم الذاتي (إعداد/ Law, 2012، ترجمة فريق البحث)، مقياس فاعلية الذات الجمعية (إعداد فريق البحث). کشفت النتائج التي توصل إليها فريق البحث عن وجود تحسن في درجات التنظيم الذاتي لأفراد المجموعة التجريبية التي تعرضت للبرنامج التدريبي المقترح في البحث الحالي؛ وذلک في ضوء الفروق التي وُجدت بين درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية أو من خلال الفروق بين درجات القياس البعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة.


الکلمات المفتاحية:
الحل التشارکي للمشکلة، التنظيم الذاتي، فاعلية الذات الجمعية.


 

Fast traslate
Icon translate


 

نقاط رئيسية

 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of collaborative problem solving in improving self-regulation and collective self-efficacy among Students of Faculty of Education

المؤلفون [English]

  • Isra Awad, Kaoud 1
  • Prof. Adel Al-Saeed Al-Banna 2
  • Saeed Abdul Ghani Sorour 3
1 Faculty of Education - Damanhour University
2 Professor and Head of the Department of Educational Psychology, and the former Dean of the College Faculty of Education - Damanhour University
3 Professor of Educational Psychology Faculty of Education - Damanhour University
المستخلص [English]

 


 

Fast traslate
Icon translate


 
  


The Effectiveness of collaborative problem solving in improving self-regulation and collective self-efficacy among Students of Faculty of Education


The present research aimed to investigate of the effectiveness of a training program based on collaborative problem solving in improving self-regulation and collective self-efficacy among a sample of students in the faculty of Education at Damanhour university. The research sample consisted of (75) students of both genders enrolled in the second year of the Faculty of Education, in the academic year 2020/2021. The research sample was divided into two groups (experimental and control), the experimental group consisted of (45) students from the Psychology Department, and the control group consisted of (30) students from Geography Department. The research used Self-regulation questionnaire (Prepared by Law, 2012; Translated by the researcher) and Collective self-efficacy questionnaire (Prepared by the research team). The results revealed a statistically significant difference at (0.01) between the experimental and control groups in post test scores of self-regulation and collective self-efficacy in favor of the experimental group, indicating the effectiveness of the proposed training program.
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words Collaborative problem solving
  • Self-regulation
  • Collective self-efficacy

 
 
Fast traslate
Icon translate
 
 
Fast traslate
Icon translate
 
 
Fast traslate
Icon translate
 
 
Fast traslate
Icon translate
 
 
Fast traslate
Icon translate