فاعلية أنشطة مشروعTEMI “ تدريس الاستقصاء بالألغاز المدمجة” في تنمية الکفاءة الذاتية لتدريس العلوم بالاستقصاء لدى طلاب معلمي العلوم بالتعليم الأساسي بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية ـ جامعة الإسکندرية

المستخلص

 

    يهدف هذا البحث إلي الکشف عن فاعلية تدريس أنشطة مقدمة من قبل مشروعTEMI  “ قائمة علي تدريس الاستقصاء بالألغاز المدمجة” في تنمية الکفاءة الذاتية لدي طلاب معلمي العلوم شعبة التعليم الأساسي تخصص العلوم بکلية التربية جامعة الاسکندرية أثناء أعدادهم قبل الخدمة، وللتحقق من هذا تم استخدام المنهج التجريبي ذو المجموعتين ، وتمثلت عينة البحث من (110 طالب وطالبة) قسمت بالتساوي بين المجموعتين الضابطة و التجريبية، وتم قياس مستوي الکفاءة الذاتية باستخدام مقياس للکفاءة الذاتية في تدريس العلوم بالاستقصاء( من إعداد الباحثة)، و اظهرت نتائج البحث تدني مستوي الکفاءة الذاتية لدي المجموعتين في التطبيق القبلي و ذلک نتيجة إلي مجموعة عوامل من أهمها أن مقرر طرق التدريس الذي لم يقدم لهم المعرفة العلمية الکافية و اللازمة لممارسة عمليتي تعليم و تعلم العلوم بالاستقصاء، کما أن الخبرة التدريسية الفعلية التي يجب أن يمروا بها في فترة  التدريب الميداني کانت أيضاً دون المستوي، فلم تعزز ثقتهم بأنفسهم بقدرتهم علي تدريس العلوم بالاستقصاء في المستقبل بعد تخرجهم، کما أوضحت النتائج في التطبيق البعدي ارتفاع مستوي الکفاءة الذاتية في تدريس العلوم لدي طلاب المجموعة التجريبية عن طلاب المجموعة الضابطة، و ذلک نتيجة لأکثر من عامل من أهمها تدريس أنشطة مصصمة لتدريس العلوم بالاستقصاء باستخدام الألغاز وفقاً للفکر البنائي، تدعيم الطلاب بالمصادر التي تساعد علي تنمية الکفاءة الذاتي مثل: خبرات الانجاز الناجحة التي مروا بها و التعلم من خلال النموذج و ملاحظة الآخرين و الاقناع اللفظي و مراعاة الحالة الأنفعالية لدي الطلاب، کما أوصي البحث بضرورة إعادة النظر في مقررات طرق التدريس وأساليب تدريسها ، وتفعيل التربية الميدانية من الفرقة الأولي و ربطها بمشروع للتخرج يتکامل من خلاله المواد الدراسية التخصصية مع کيفية تعليمها وتعلمها ويتم اتاحة الفرصة للطالب المعلم من تجريب مشروعه تحت أشراف أعضاء هيئة التدريس في التربية الميدانية.
 
 


 

Fast traslate
Icon translate


 

نقاط رئيسية

 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Activates of TEMI Project (Teaching Enquiry with Mysteries Incorporated) in Developing Self- Efficiency of Teaching Science by Enquiry for Pre-service Basic Science Teacher in Faculty of Education

المؤلف [English]

  • Dr.Nermeen Mohamed Hamdy Rashed Al-Defrawi
Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

 
 
This research aims to detect the effectiveness of teaching activities provided by the TEMI project (Teaching Enquiry with Mysteries Incorporated (in the development of Self- Efficiency for Pre-service Science Teacher at the Faculty of Education, Alexandria University, To achieve this, the two-group of experimental method was used, (110 students) were divided equally between the control and experimental groups. The self- efficiency level was measured using a self- efficiency scale in teaching science by enquiry; The results showed that the level of self- efficiency was low in both the control group and the experimental group before the experiment, as a result of a number of factors, the most important of such as the course of methodology did not provide them with sufficient scientific knowledge which is necessary to teach science by enquiry, and The teaching experience that they should acquire in the practicum did not enhance their confidence in their ability to teach science in the future after their graduation, While the results after the experiment showed the high level of self- efficiency in the teaching of science by enquiry of the students of the experimental group on the students of the control group, as a result of a number of factors, the most important of it is; teaching activities designed to teach science by enquiry using Mysteries according to the constructivist theory; and supporting students with resources that help to develop self-efficiency such as Mastery Experiences, Vicarious Persuasion, Verbal Persuasion, and Physiological Affective States. The most important recommendations are the need to review course of methodology and it’s methods of teaching, Activating practicum from the first year in the college, and linking it to a graduation project (capstone) which the specialized subjects are integrated with how they are taught and learned. The student is given the opportunity to experiment with his project under the supervision of university professors in practicum.
 
                             

 

Fast traslate
Icon translate


 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Project TEMI- Teaching science by Enquiry-Mysteries - Self-efficiency

 

 
 
Fast traslate
Icon translate