الاستثارات النفسية الفائقة و علاقتها بالاستعداد المدرسي لدي الأطفال الموهوبين و المتفوقين عقليًا في مرحلة الطفولة المبکرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الصحة النفسية کلية التربية بقنا

المستخلص

 

      هدفت الدراسة الحالية الي التعرف علي العلاقة بين الاستثارات النفسية الفائقة و الاستعداد المدرسي لدي الأطفال الموهوبين و المتفوقين عقليًا في مرحلة الطفولة المبکرة، و الکشف عن الفروق بين کل من أنماط الاستثارات النفسية الفائقة و مجالات الاستعداد المدرسي تبعًا لمتغيري النوع و مستوي الموهبة، تکونت عينة الدراسة الأساسية من 79 طفلًا (28 بنين- 51 بنات) موهوبًا و متفوقًا عقليًا ملتحقين بالمستوي الثاني برياض الأطفال في محافظة قنا، طبقت الدراسة مقياس الاستثارات النفسية الفائقة من إعداد الباحثة، و مقياس الاستعداد المدرسي الذي أعده عادل محمد عبدالله، 2009، کما کشفت الدراسة عن الأطفال الموهوبين و المتفوقين عقليًا باستخدام مقياس تشخيص الموهبة الذي أعداه أحمد، سهير کامل، بطرس، حافظ بطرس، 2010، و اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة ل "Raven"  للأطفال و الکبار من تقنين حسن، عماد أحمد،2016. توصلت النتائج إلي وجود علاقة ارتباطية موجبة و دالة إحصائيًا بين نمطي الاستثارة الحسية و الاستثارة العقلية و بين الدرجة الکلية للاستعداد المدرسي، کما وجدت علاقات ارتباطية دالة إحصائيًا بين أنماط الاستثارات النفسية الفائقة و بين أبعاد الاستعداد المدرسي. کما توصلت النتائج الي عدم وجود فروق بين الذکور والإناث في کل من الاستثارات النفسية الفائقة و الاستعداد المدرسي، کشفت النتائج أيضًا عن وجود فروق  دالة إحصائيًا في الاستثارات النفسية الفائقة و الاستعداد المدرسي وفقًا لمستوي الموهبة (منخفض- متوسط- مرتفع) لصالح المستوي المرتفع.


ا
 
 
 
 



 

Fast traslate
Icon translate


 

نقاط رئيسية

 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Over-excitabilities and Relationship with School Readiness among Gifted children in Early Childhood

المؤلف [English]

  • Dr. Yasmin Ramadan Kamal Ebeed
Mental Health Deparrtment Faculty of Education, South Valley University
المستخلص [English]

 

The present study aimed to identify the relationship between Over-excitabilities and Relationship with School Readiness among Gifted children in Early Childhood, and the identify of the differences between each of the patterns of Over-excitabilities and areas of school readiness according to the variables of gender and level of giftedness. The basic study sample consisted of 79 (28 male – 51 famel) mentally gifted and Talented children enrolled in the second level of kindergartens (KGII) in Qena governorate. The study applied Over-excitabilities scale (prepared by the researcher), the school readiness scale (prepared by Adel Muhammad Abdullah, 2009), study also revealed intellectually gifted children and talent using the gifted diagnostic scale (by Ahmed, Sohair Kamel, Butros Hafez, 2010), and the color sequential matrix test of "Raven" for children and adults by (Hassan, Imad Ahmed Ali, 2016). The results found that there is a positive and statistically significant correlation between sensory Over-excitabilities, mental Over-excitabilities and  the total degree of school readiness. There were also statistically significant correlational relationships between patterns of Over-excitabilities and the dimensions of School Readiness.The results also found that there are no differences between males and females in both Over-excitabilities and school readiness. The results also revealed that there are statistically significant differences in Over-excitabilities and school readiness according to the Giftedness level (low - medium - high) in favor of the high level.
Key Words: Over-excitabilities- School Readiness- Gifted children-  Early Childhood
 


 

Fast traslate
Icon translate


 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: Over
  • excitabilities
  • School Readiness
  • Gifted children
  • Early Childhood

 

 
 
Fast traslate
Icon translate