فاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات الاجتماعية وأثره في خفض الانسحاب الاجتماعي لدى التلميذات ذوات صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد جامعة قناة السويس

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبى لتنمية المهارات الاجتماعية واثره فى خفض الانسحاب الاجتماعى لدى التلميذات ذوات صعوبات التعلم. ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج شبه التجريبي، والحصول على عينة بلغت (12) تلميذة من ذوى صعوبات التعلم يعانون من ضعف فى المهارات الاجتماعية  و تم تقسيمهن إلى مجموعتين متکافئتين: (التجريبية ن= 6 والضابطة ن= 6) ، و التحقق من تکافؤ المجموعتين في کل من العمر  والذکاء  والمهارات الاجتماعية و الانسحاب الاجتماعى ، وکانت أدوات البحث مقياس والمهارات الاجتماعية ومقياس الانسحاب الاجتماعى وبناء برنامج تدريبي ،وانتهت النتائج  إلى وجود فروق دلالة إحصائياً بين المجموعتين (التجريبية والضابطة) في القياس البعدي لأبعاد مقياس المهارات الاجتماعية والدرجة الکليةمن حيث تحسن المهارات الاجتماعية لصالح المجموعة التجريبية ، ووجود فروق دلالة إحصائياً بين المجموعتين (التجريبية والضابطة) في القياس البعدي لأبعاد مقياس الانسحاب الاجتماعى والدرجة الکلية من حيث انخفاض أعراض الانسحاب الاجتماعى لصالح المجموعة التجريبية ، أيضاً وجود فروق دالة احصائيا بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لأبعاد مقياس المهارات الاجتماعية والدرجة الکلية لصالح القياس البعدي،ووجود وجود فروق دالة احصائيا بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لأبعاد مقياس الانسحاب الاجتماعى والدرجة الکلية لصالح القياس البعدي ، و کما لا توجد فروق دالة احصائيا بين القياسين البعدي والتتبعي  للمجموعة التجريبية لأبعاد مقياس المهارات الاجتماعية والدرجة الکلية ولا توجد فروق دالة احصائيا بين القياسين البعدي والتتبعي  للمجموعة التجريبية لأبعاد مقياس  الانسحاب الاجتماعى والدرجة الکلية ، وأوصى البحث ببعض التوصيات والمقترحات البحثية .

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a training program for the development of social skills and its impact in reducing social withdrawal among students with learning difficulties

المؤلف [English]

  • lamiaa abd elhamed
المستخلص [English]

the current research aims to identify the effectiveness of a training program for developing social skills and its effect in reducing social withdrawal among students with learning difficulties. To achieve this goal, the quasi-experimental approach was used, and a sample of (12) students with learning difficulties who had weak social skills were obtained, and they were divided into two equal groups: (experimental n = 6 and control n = 6), and verifying the equivalence of the two groups. In both age, intelligence, social skills, and social withdrawal, the research tools were a measure of social skills, a measure of social withdrawal and building a training program. The results were there are a statistically significant differences between the two groups (experimental and control) in the post measurement of the dimensions of the scale of social skills and the total score in favor of the experimental group, there are a statistically significant differences between the two groups (experimental and control) in the post-measurement of the dimensions of the social withdrawal scale and the total score in terms of reduced symptoms of social withdrawal in favor of the experimental group, also there are a statistically significant differences between the pre and post measurements of the experimental group for the dimensions of the social skills scale and the total score In favor of the post measurement, there are a statistically significant differences between the pre and post measurements for the experimental group of the dimensions of the social withdrawal scale and the total score in favor of the post measurement, there are no statistically significant differences between the post and  follow up measures in dimension and total score of the experimental group of the social skills scale, and there are no statistically significant differences between the post and follow up measures of the experimental group for the dimensions of the social withdrawal scale and the total score. The research recommended some research recommendations and proposal.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Training program
  • social skills
  • social withdrawal
  • students with learning difficulties