الدراما الابداعية وتأثيرها في تحسين بعض المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي طيف التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعه دمنهور

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية البرنامج القائم على الدراما الابداعية في تنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوى اضطراب طيف التوحد، حيث تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية من مرکز ابني لرعاية الطفل وتنمية قدراته- بمحافظة البحيرة تتراوح أعمارهم (5-7) سنوات من أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد وعددهم (10) طفل وطفلة ممن لديهم قصور في المهارات اللغوية، واستخدمت الدراسة مقياس تقييم التوحد للطفولة (کارز- ST-2 2)     مقياس المهارات اللغوية للطفل ذوي اضطراب طيف التوحد (5-7) سنوات (إعداد الباحثة). برنامج قائم على الدراما الابداعية (إعداد الباحثة)، وتوصلت الدراسة إلى أن البرنامج القائم على الدراما الابداعية کان له تأثير فعال وإيجابي في تنمية المهارات اللغوية (مهارات اللغة الاستقبالية- مهارات اللغة التعبيرية- المجموع الکلي للمقياس) للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد قيد الدراسة وهذا ما أظهرته النتائج بين القياسين القبلي والبعدي لعينة الدراسة. کما کان هناک فروق بين (الذکور والإناث) في القياس البعدي للمهارات الاجتماعية بعد تطبيق البرنامج لصالح الإناث. کما أن البرنامج کان له بقاء أثر التعلم لدى عينة الدراسة بعد تطبيق البرنامج بمدة زمنية (شهرين) وذلک في الحفاظ على المهارات اللغوية المکتسبة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Creative drama and its impact on improving some language skills of children with autism spectrum

المؤلف [English]

  • سـامية رجـب أحمــد الضبـع
المستخلص [English]

The study aimed to identify the effectiveness of the program based on creative drama in developing language skills for children with autism spectrum disorder, where the study sample was randomly selected from the Ebni Center for Child Care and Capacity Development - Beheira Governorate, ranging in age from (5-7) years of children with Autism Spectrum Disorder and their number (10) boys and girls who have deficiencies in language skills, and the study used the Childhood Autism Evaluation Scale (CARS-ST-2 2), a scale of language skills for a child with autism spectrum disorder (5-7) years (prepared by the researcher). A program based on creative drama (prepared by the researcher), and the study concluded that the program based on creative drama had an effective and positive effect in developing language skills (receptive language skills - expressive language skills - the total scale) for children with autism spectrum disorder under study, and this is what The results showed it between the pre and post measurements of the study sample. There were also differences between (males and females) in the dimensional measurement of social skills after applying the program in favor of females. The program also had the effect of learning for the study sample after applying the program for a period of time (two months) in maintaining the acquired language skills.
 
key words
: creative drama - language skills - autistic children. 

الكلمات الرئيسية [English]

  • key words : creative drama
  • language skills
  • autistic children.