نموذج بنائى للعلاقات بين الشفقة بالذات و اليقظة العقلية والرفاهة النفسية لدى طلاب کلية التربية بدمنهور

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة ماجستير بکلية التربية – جامعه دمنهور

2 أستاذ علم النفس التربوى المتفرغ -بکلية التربية جامعة دمنهور

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد، بکلية التربية جامعة دمنهور

المستخلص

هدفت الدراسة التوصل إلى نموذج بنائى يفسر العلاقات بين الرفاهة النفسية و اليقظة العقلية والشفقة بالذات لدى طلاب کلية التربية والتعرف على طبيعة العلاقة بين الرفاهة النفسية واليقظة العقلية لدى طلاب کلية التربية بدمنهور  وإمکانية التنبؤ بالرفاهة النفسية من اليقظة العقلية والشفقة بالذات، وتکونت عينة الدراسة من (541) طالبًا وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة بکلية التربية جامعة دمنهور والتى بلغت متوسط اعمارهم (20.44) بانحراف معيارى قدره(956,) وکانت أدوات الدراسة مقياس اليقظة العقلية (تصميم \الباحثة) ومقياس الشفقة بالذات Neff,(2003) : تعريب/ الباحثة) مقياس الرفاهة النفسية إعدادSpringer & Hauser, 2006)) تعريب وتقنين (السيد محمد أبو هاشم، 2010)، وتم استخدام معامل الارتباط بيرسون واختبار "ت" للعينات المستقلة وتحليل الانحدار المتعدد وتحليل المسار باستخدام برنامج ليزرل، وقد توصلت نتائج الدراسة الحالية إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية فى کلا من اليقظة العقلية والشفقة بالذات والرفاهة النفسية ترجع إلى عامل الجنس أو التخصص الدراسى لدى طلاب کلية التربية، والتوصل إلى نموذج بنائى يربط بين الرفاهة النفسية وکلا من اليقظة العقلية والشفقة بالذات، وإمکانية التنبؤ بالرفاهة النفسية من خلال اليقظة العقلية والشفقة بالذات.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Structural Model of the relationships between self-compassion and Mind-fullness and psychological Well-being for Education Faculty students in Damnhour

المؤلفون [English]

  • نهاد يسري عبد الحسيب إبراهيم 1
  • محمود فتحى عکاشة 2
  • محمد السعيد أبوحلاوة 3
1 باحثة ماجستير بکلية التربية – جامعه دمنهور
المستخلص [English]

The aim of this study is to arrive at a structural model that explains the relationships between psychological well-being and mindfulness and self-compassion for students of the College of Education and the possibility of prediction Psychological well-being of Mindfulness and self-compassion, The sample of the study consisted of 541 male and female students from the fourth year students at the Faculty of Education, Damanhur University, whose ages ranged between 20-22 and the study tools were the Mindfulness Measure Scale (Design/ Researcher) and the Compassion Scale (Neff, 2003): Arabization / Researcher) Psychological Wellbeing Scale Preparation of Springer & Hauser, 2006) Localization and Rationing (Elsaied Mohammed AbuHashem, 2010). Pearson correlation coefficient, T-test for independent samples, multiple regression analysis, and path analysis using the Laserel program were used, The results of the current study found that there are no statistically significant differences in both Mindfulness, self-compassion, and psychological well-being due to the sex factor or the academic specialization of students of the College of Education, and the study also found  the possibility of predicting psychological well-being through Mindfulness and self-compassion, and reaching a structural model that links between psychological well-being and both Mindfulness and Self-compassion
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Psychological wellbeing
  • Mindfulness
  • Self
  • Compassion