معوقات حصول الجامعات اليمنية على الاعتماد الأکاديمي ..... من وجهة نظر خبراء الاعتماد والجودة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ مشارک بکلية التربية - قسم الإدارة والتخطيط التربوي- جامعة صنعاء

2 استشاري وخبير جودة - وزارة التربية والتعليم

المستخلص

     يهدف البحث إلى تحديد معوقات الاعتماد الأکاديمي في الجامعات اليمنية، من وجهة نظر خبراء الجودة  والاعتماد، استخدم الباحثان أسلوب الدراسات المستقبلية (دلفاي)، من خلال العمل مع (26) خبيراُ، ممن عملوا في ضمان الجودة والاعتماد الاکاديمي في الجامعات الحکومية والأهلية في اليمن، جرى اختيارهم باستخدام عينة کرة الثلج، وطُبقت الدراسة من خلال جولتين بغرض الخروج بنسبة اتفاق عالية حول معوقات الاعتماد الاکاديمي، وتوصل البحث إلى نتائج عديدة أهمها:  قصور عمليات البحث العلمي وخدمة المجتمع عن القيام بدورها في تحقيق الاعتماد الأکاديمي، وعدم وجود خريطة بحثية محددة للبحث العلمي على مستوى التخصص، ضعف تقديم الخدمات البحثية للباحثين، وزيادة العبء التدريسي على حساب البحث العلمي، کما مثلت المعوقات المالية عائقاً لتطبيق الاعتماد الأکاديمي، لعجز الجامعات عن توفير موازنة مالية لتوفير متطلبات الاعتماد الأکاديمي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Obstacles Challenging Yemeni Universities to Attain Academic Accreditation from the Perspectives of Accreditation and Quality Experts

المؤلفون [English]

  • عبد الرحمن محمد الشرجبي 1
  • سميرة صالح المطري 2
1
2
المستخلص [English]

This research aims to identify obstacles that hinder Yemeni universities in attaining Academic Accreditation from the prospective of quality and accreditation experts at various higher educational institutions. The researchers used the Delphi approach with (26) experts selected through snowball sampling who is working in Quality Assurance and Academic Accreditation system in public and private universities in Yemen. Two rounds were implemented in order to ensure reaching a high level of agreement on the obstacles facing Yemeni universities in obtaining academic accreditation. Main results showed that failure of scientific research and community service processes to play their role in achieving academic accreditation, lack of a specific research map for scientific research at different areas of specialization, poor research services are provided to researchers, high teaching loads in favor of scientific studies, securing sufficient funds is the main obstacle that hinders applying Academic Accreditation due to limited financial  resources of universities.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Obstacles
  • Yemeni universities
  • academic accreditation
  • quality assurance
  • Yemen