توظيف نظرية الحل الإبداعي للمشکلات في تنمية مهارة اتخاذ القرار لدى مديري رياض الأطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى فعالية البرنامج التدريبي القائم على نظرية الحل الإبداعي للمشکلات في تنمية مهارة اتخاذ القرار لدى مديري رياض الأطفال، حيث تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية من مديري رياض الأطفال بإدارتي (مرکز دمنهور- بندر دمنهور) التعليمية -  محافظة البحيرة، وکان عددهم (16) مديرة رياض أطفال، في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي (2020 – 2021)، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي ذو التصميم التجريبي لمجموعة تجريبية واحدة للقياس القبلي والبعدي، وکانت أدوات الدراسة مقياس مهارة اتخاذ القرار لدى مديري رياض الأطفال (إعداد الباحثة)، وبرنامج تدريبي قائم على نظرية الحل الإبداعي للمشکلات (إعداد الباحثة)، وتوصلت الدراسة إلى أن البرنامج التدريبي القائم على نظرية الحل الإبداعي للمشکلات کان له أثر إيجابي کبير في تنمية مهارة اتخاذ القرار لدى مديري رياض الأطفال (مهارة التشخيص- وضع البدائل الممکنة- تقييم بدائل القرار- وضع خطة لتنفيذ القرار- تحديد وتقويم نتائج القرار- المجموع الکلي للمقياس) لدى عينة الدراسة وهذا ما أظهرته النتائج في القياسين القبلي البعدي حيث کانت النتائج لصالح القياس البعدي."، کما أنه کان للبرنامج بقاء أثر إيجابي في تنمية مهارة اتخاذ القرار لدى مديري رياض الأطفال بعد مرور فترة زمنية (مدة شهرين) وهذا ما أظهرته النتائج في القياسين البعدي والتتبعي حيث کانت النتائج لصالح القياس التتبعي.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Employing the theory of creative problem solving in developing the decision-making skill of kindergarten principals

المستخلص [English]

The study aimed to identify the effectiveness of the training program based on the theory of creative problem solving in developing the decision-making skill of kindergarten principals. The study sample was randomly selected from kindergarten principals in my educational administration (Damanhour Center - Bandar Damanhour)-Beheira Governorate. Their number (16) is the director of kindergartens, in the first semester of the academic year (2020-2021), and the study used the quasi-experimental approach with an experimental design for one experimental group for pre- and post-measurement, and the study tools were a measure of the decision-making skill of kindergarten managers (prepared by the researcher). And a training program based on the theory of creative problem solving (prepared by the researcher), and the study concluded that the training program based on the theory of creative problem solving had a significant positive impact on developing the decision-making skill of kindergarten principals (diagnostic skill - setting possible alternatives - evaluating alternatives The decision - setting a plan for implementing the decision - determining and evaluating the results of the decision - the total sum of the scale) for the study sample. Yas after.” The program also had a positive impact on developing the decision-making skill of kindergarten principals after a period of time (tow month), and this was shown by the results in the post and follow-up measurements, where the results were in favor of the follow-up measurement.
key words:creative problem solving theory - decision-making skill - kindergarten principals.