فاعلية استراتيجية اليد المفکرة في تصويب التصورات البديلة لبعض المفاهيم العلمية وتنمية التحصيل والحس العلمي لدى ذوي الإعاقة السمعية من تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس العلوم کليه التربية – جامعة بورسعيد

المستخلص

هَدَفَ البحث الحالي لتصويب التصورات البديلة لبعض المفاهيم العلمية، وتنمية التحصيل والحس العلمي لدى ذوي الإعاقة السمعية من تلاميذ المرحلة الابتدائية؛ باستخدام استراتيجية اليد المفکرة، وقد بلغت عينه البحث (15) تلميذاً من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي ذا التصميم التجريبي القائم على المجموعة الواحدة ذات القياس ( القبلي – البعدي )، والتي درست وحدة ( الطاقة ) المُعَدَّة وفقاً لاستراتيجية اليد المفکرة، وتمثلت أدوات البحث في [ اختبار التصورات البديلة، واختبار تحصيلي ( في الوحدة المختارة ) – مقياس الحس العلمي] وتم تطبيقها قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث، وأشارت النتائج لفاعلية الإستراتيجية المستخدمة في تصويب التصورات البديلة للمفاهيم العلمية بالوحدة المختارة، وتنمية التحصيل والحس العلمي لدى تلاميذ المجموعة التجريبية، وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها أوصت الباحثة بضرورة البعد عن الطرق التقليدية في تدريس العلوم لذوي الإعاقة السمعية، وتدريب المعلمين على استخدام الاستراتيجيات الحديثة التي تؤکد على التعلم النشط، ومن بينها استراتيجية اليد المفکرة، وانتهي البحث بتقديم مجموعة من المقترحات لبعض الدراسات المستقبلية

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Hands-On Strategy in Correcting Alternative Conceptions of Some Scientific Concepts and Developing Achievement and Scientific Sense of Hearing Impaired Pupils at the Primary Stage

المؤلف [English]

  • dr. Safaa Rifaat Ahmed Abdullah
المستخلص [English]

The present study aimed at correcting alternative conceptions of  some scientific concepts and developing achievement and scientific sense of hearing impaired pupils at the primary stage using the hands on strategy. The sample of the study included (15) pupils at the fifth grade. The researcher used the one group quasi- experimental design with pre-post measurement. This group studied a unit (energy) that was prepared using the hands on strategy. The instruments of the study included the alternative conceptions test, the achievement test (in the selected unit), the scientific sense scale that were administered before and after the treatment on the sample of the study. The results of the study revealed that the strategy was effective in correcting alternative conceptions of scientific concepts in the selected unit and developing achievement and scientific sense of the sample of the study. In the light of these results, the researcher recommends avoiding the traditional methods in teaching science for the hearing impaired pupils and training teachers on using new strategies that gives much attention to active learning like hands on strategy. Finally, the study presented some suggestions for further research.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Hands-On Strategy
  • alternative conceptions
  • scientific sense
  • hearing impaired pupils