المقومات السردية وفنيات استلهام قصص النجاح في الکتابة عن العظماء للأطفال: (محمد المطارقي وطارق البکري "نموذجا")

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أدب الطفل – قسم العلوم الأساسية کلية التربية للطفولة المبکرة - جامعة دمنهور

المستخلص

مما لاشک فيه أن هناک قصورا في الکتابة الأدبية والنقد الأدبي للأدب الموجه ﺇلي أطفال الوطن العربي، وأن الأطفال والشباب بعيدون عن القراءة، وأنها أصبحت لمن يحب هواية، وليست شيئا أساسيا وأصيلا، وأن القدوة عند الأطفال والشباب في وقتنا الراهن أصبحت مقتصرة علي فئة معينة من مشاهير المجتمع مثل: (لاعبي کرة القدم والممثلين)، دون العظماء من الرواد في مجالات العلم والأدب والسياسة والثقافة بصفة عامة، ومن هنا برز دور الأدباء في توجيه أطفالنا منذ الصغر ﺇلي حب القراءة أولا ثم ﺇلي اختيار القدوة الحسنة، دون المغالاة في ذلک.
ومن الدراسات التي نظرت لفن الکتابة عن العظماء؛ سعيا لتوجيه نظر الأدباء ﺇلي الکتابة عنهم کقدوة للأطفال دراسة (سعيد يحيي بهون: 2017م)، وقد وضع من وجهة نظره البحثية أبرز المعايير الفنية المطلوبة عند الکتابة للأطفال عن سير العظماء؛ مما حدا بالبحث الحالي محاولة الوقوف علي تلک المعايير ومدي نجاحها وتحققها علي مستوي النص الأدبي، وسعيا لاستکشاف المقومات السردية لبنية النصوص القصصية موضع الدراسة، وکذا الکشف عن بعض الأدباء (وهم قليلون) الذين اجتهدوا في الکتابة عن العظماء للأطفال؛ لتوجيه أنظار الأطفال لقدوات يقتدون بهم، وتوجيه نظر النقاد لتنقيح ما کتبه الأدباء؛ سعيا للوصول بکتاباتهم إلي المستوي المطلوب، ومن بين هؤلاء الأدباء (محمد المطارقي، طارق البکري- نموذج البحث الحالي).

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Narrative rectifiers and techniques of inspiring success stories in writing about great people for children:

المؤلف [English]

  • د. إسلام محمد السباعى رضوان
المستخلص [English]

The is no doubt that there is a lack in literary writing and literary criticism in literature addressed to the children of the Arab world, and that children and youths are away from reading, and it became for those who love a hobby and not an essential or original thing, and that a model for children and youths in our recent time became limited to certain category of celebrities such as: (Footballers and actors), except great pioneers in sciertific literary, political and cultural fields in general, from here the role of men of letters became eminent in directing our children since young age to love reading first them to choose a good model without exaggeration.   
      One of the studies that paid attention to the art of writing about geat people, seeking to attract the attention of men of letters to write about them as models for children, is the study of (Said Yehia Bahun: 2017), and he settled, from his research perspective, the most prominent artistic standrads required while writing for children about the biographies of great people. From here comes the importance of this research which tries to track these standards and to see to what extent they are successful and how to achieve them on the level of the literary texts of the stories assigned for the study. Also, the study aims at spotting light on some writers (and they are few) who did their best to write about great people for children, to direct the attention of children to good models to be followed and to direct the attention of critics to revise what writers wrote, seeking to make their works reach the required level, and among those writers: (Mohamed Al-Matariqy, Tareq Al-Bakry-models of the current research).                         
   From this point, the research seeks to achieve the following aimes:
- Giving due care to directing writers to write about news contents and literary forms about great people, as well directing children to positive models in their life.
 - Paying attention to new researchers and critics, who might be unknown, or have not been critically studied yet.
- Directing the attention of writes that human history is full of great men biographies, and in them there is anecdote that worth writing literary master pieces about them, mingling them with the pulse and the spirit of the age.                                                                                                          

الكلمات الرئيسية [English]

  • Narrative – Inspirations
  • biographical art- success stories – writing about great people – Narrative rectifiers