فعالية بعض المتغيرات الفنية فى برامج الحاسب الالى على الأداء المعرفى والاتجاة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة فعالية بعض المتغيرات الفنية (الهجين– الهرمى المتسلسل) في برامج الحاسب الالى عند مقارنة کل متغير بالأخر على الاداء المعرفى لمقرر تحليل النظم بشعبة نظم المعلومات الإدارية واتجاه الطلاب نحو استخدام الحاسب في التدريس، وکانت مشکلة الدراسة ما فعالية بعض المتغيرات الفنية في برامج الحاسب الالى على الاداء المعرفى والاتجاه في مقرر تحليل النظم لدى شعبة نظم المعلومات الإدارية بالمعهد العالى للادارة وتکنولوجيا المعلومات بکفرالشيخ، وفرضت الدراسة انة لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الکسب لمجموعات البحث الثلاثة في الأداء المعرفى الکلى ومستوياته، وکذلک في الاتجاه، اقتصرت العينة على طلاب الفرقة الثالثة شعبة نظم المعلومات الإدارية بالمعهد في مقرر تحليل النظم، وتم تقسيمهم بطريقة عشوائية إلى ثلاث مجموعات، وکانت من أدوات الدراسة اختبار تحصيلي موضوعي لقياس الاداء المعرفى في مقرر تحليل النظم لشعبة نظم المعلومات الإدارية بالمعهد وأيضا مقياس الاتجاه. وکانت من نتائج الدراسة تفوق مجموعتي الحاسب الالى (الهجين– الهرمى المتسلسل) على المجموعة الضابطة في الاداء المعرفى بصفة عامة ومستوياته، تفوق مجموعة الهجين على مجموعة الهرمى المتسلسل في الاداء المعرفى بصفة عامة، والمستوى الأول (التذکر+ الفهم)، عدم وجود فرق دالة بين المجموعتين التجريبيتين في المستوى الثاني للاداء المعرفى (التطبيق + التحليل) الطلاب لديهم اتجاة "موافق بشدة" على استخدام الحاسب فى التدريس بصفة عامة .
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of some technical variables in computer programs on cognitive performance and attitude

المستخلص [English]

The study aimed at examining the effectiveness of some technical variables (hybrid-hierarchical sequence) in computer programs when comparing each variable to the other on students’ cognitive and psychomotor performance in Systems Analysis Course in the Department of Management Information Systems at the Higher Institute of Management and Information Technology in Kafr El-Sheikh. The study hypothesized that there are no statistically significant differences between the mean of gain scores for the three research groups In the overall cognitive performance with all its levels, as well as in the attitude. The sample was delimited to the students of the third year of the Institute of Management Information Systems department in the course of systems analysis. The sample was randomly divided into three groups. The tools of the study included an objective achievement test to measure the cognitive performance in the course as well as an attitude scale. The results revealed that the computer groups (hybrid-hierarchical series) outperformed the control one in cognitive performance. The hybrid group outperformed the hierarchical group in cognitive performance in general, and the first level (remembering+ understanding). There was no significant difference between the two experimental groups in the second level of cognitive performance (application+ analysis) as the students have a "strongly agreed" response to the use of computers in teaching in general.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Technical Variables
  • Computer Software
  • Skills Performance
  • Attitude