فعالية برنامج تدريبي قائم على استراتيجيات ما وراء الذاکرة في تحسين عمليات التذکر وخفض العبء المعرفي لدى طالبات المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوى کلية التربية – جامعة دمنهور

2 مدرس علم النفس التربوى کلية التربية – جامعة دمنهور

3 باحثة ماجستير تخصص علم نفس تربوى کلية التربية جامعة دمنهور

المستخلص

هدف البحث الحالي الي التعرف علي فعالية برنامج تدريبي قائم علي استراتيجيات ما وراء الذاکرة في تحسين التذکر وخفض العبء المعرفي لدي طالبات المرحلة الثانوية. وتکونت عينه البحث من (60) طالبة من الصف الاول الثانوي العام بمدرسة برکة غطاس الثانوية المشترکة، إدارة ابوحمص التعليمية، محافظة البحيرة بمتوسط عمري قدرة (15.5) طبق عليهم مقياس التذکر من إعداد الباحثة ومقياس ناسا للعبء المعرفي ترجمة عادل البنا& سعيد عبد الغني 2008، وأيضا طبق عليهم البرنامج التدريبي لاستراتيجيات ما وراء الذاکرة. وبعد تحليل النتائج باستخدام اختبار T test)) للعينات المرتبطة والمستقلة لدلالة الفروق بين المتوسطات، معامل ثبات ألفا کرونباخ،معامل الارتباط لبيرسون، توصل البحث الي النتائج التالية:
وجدت فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي لمقياس التذکر في اتجاه أفراد المجموعة التجريبية.
وجدت فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي و البعدي لمقياس التذکر في اتجاه التطبيق البعدي.
لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والتتبعي لمقياس التذکر.
وجدت فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي لمقياس العبء المعرفي في اتجاه أفراد المجموعة الضابطة.
وجدت فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي و البعدي لمقياس العبء المعرفي في اتجاه التطبيق البعدي.
لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي و التتبعي لمقياس العبء المعرفي.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

THE EFFECTIVENESS OF A TRAINING PROGRAM BASED ON META-MEMORY STRATEGIES IN IMPROVING MEMORY PROCESSES AND REDUCING THE COGNITIVE LOAD OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS

المؤلفون [English]

  • Adel Al-Saeid Al-Banna 1
  • Rasha Abdel Salam Al Madbouly 2
  • Rehab Fouad Mohammed ELSheshtawy 3
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the effectiveness of a training  program based on meta memory strategies to improving  remember process and reducing cognitive load for secondary students The research sample consisted of (60) students of the secondary students of Brka- ghtas secondary school –Abo Hommos – bihera government with average age of(15.5) responded to remember scale prepared by the researcher ,and Nasa - Ltx for cognitive load ,and the training program based on meta memory strategies. After analyzing the results using the T- test independent samples T-test, paired samples T-test, Alfa kronpakh ….the research found the following results:
There are statistically significant differences between testing group and controlling group after remember scale to ward for testing group.
There are statistically significant differences between middle degree of testing group in the after and the before applied of remember scale to ward for the after apply.
There are not statistically significant differences between middle degree of testing group in the after and the continuous applied on the remember scale.
There are statistically significant differences between testing group and controlling group after cognitive load scale to ward for testing group.
There are statistically significant differences between middle degree of testing group in the after and the before applied of cognitive load scale to ward for the after apply.
There are not statistically significant differences between middle degree of testing group in the after and the continuous applied on the cognitive load scale.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Meta memory
  • remember
  • cognitive load