جماليات المکان بين سحر الشرق ومادية الغرب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الأدب العربي بکلية الآداب بدمنهور

المستخلص

     يعنى هذا البحث بدراسة جماليات المکان في البناء القصصي من خلال قصة الکاتب يحي حقي " قنديل أم هاشم "، فقد صار للمکان طابعه الخاص من بدايات القرن الماضي، ولم يصبح مجرد خلفية للأحداث أو ديکورًا يوضع في خلفية الشخصيات، بل صار له دورٌ ملحوظ في البناء الدرامي للعمل الأدبي، حتى أننا يمکننا ان نلحظ أن بعض الروايات الحديثة قد اعتمدت على المکان منطلقًا لأحداثها فصار المکان يأخذ دور البطولة الحقيقية للعمل الأدبي.
وتتبع البحث جماليات ( المکان )  في قصة  ( قنديل أم هاشم ) من خلال ثلاثة مباحث:
أول هذه المباحث بعنوان: المکان بين الواقعية والروائية، وفيه استکناه لمفهوم المکان، والفرق بين المکان الواقعي والروائي، وتأثير المکان الروائي على الأحداث والشخصيات، ومفهوم الزمکانية.
وجاء الثاني بعنوان: يحي حقي والقنديل / نظرة عامة ، وفيه تناولت قصة "قنديل أم هاشم " مع عرض جوانبها الفنية، وشخصياتها، وعناصر البناء الفني لها.
وانتهيت بالمبحث الثالث: والذي تناول جماليات المکان في قصة " قنديل " أم هاشم، وإلى أي مدى کان للمکان أثره على الأحداث والشخصيات.
وينتهي البحث برصد النتائج التي توصل إليها.

عنوان المقالة [English]

The aesthetics of the place between the charm of the East and the materiality of the West

المؤلف [English]

  • Essam Lotfi Wahban
المستخلص [English]

This research is concerned with studying the aesthetics of the place in the narrative construction through the story of the writer Yahya Haqqi "Qandil Umm Hashem". The dramatic work of the literary work, so that we can notice that some modern novels have relied on the place as the starting point for their events, so the place has taken on the role of the real heroism of the literary work.
The research follows the aesthetics of (place) in the story (Qandil Umm Hashem) through three sections:
The first of these sections is entitled: The place between realism and the novelist, in which we grasp the concept of place, the difference between real and fictional place, the influence of fictional place on events and characters, and the concept of spacetime.
The second came under the title: Yahya Haqqi and the Qandil / An Overview, in which I dealt with the story of "The Lamp of Umm Hashem" with a presentation of its artistic aspects, characters, and elements of its artistic construction.
And I ended with the third topic: which dealt with the aesthetics of the place in the story of "Qandil" Umm Hashem, and to what extent the place had an impact on the events and characters.
The research ends with the monitoring of its findings.