خِدِيوِ فَارُوق بَينَ التَّثْوِيرِ وَالادِّعَاءِ ..... تَحْلِيل وَنَقْد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ النقد والبلاغة کلية الآداب- جامعة دمنهور

المستخلص

فاروق جويدة من أبرز الأصوات الشعريَّة المُؤَثِّرَة في العصر الحديث  ولَعَلَّ مسرحيَّة (الخويدي) من أهم المسرحيات الشعرية ، التي ترتبط – ارتباطًا وثيقًا بالواقع الاجتماعيّ ، وتُثْبِتُ وَلَعَ کَاتِبهَا بِالتَّارِيخ .
ويدور هذا البحث حول مسرحية (الخِدِيوِي) لفاروق جويدة ؛ فقد زَعَمَ کثيرون بعد ثورة يناير أنها أَوَّل إرهاصات الثورة ، وقَارَنَ هَذَا الفَرِيقُ بَينَ مَشْهَدِ ثورة الشعب ضد الخِدِيوِ حين فَاضَ بِهِ الکَيل ، وثورتهم على نِظَام الحُکْم في 25 يناير 2011م ، مُؤَکِّدِينَ أنَّ الشَّاعِرَ يُعَبِّرُ عَمَّا سيحدثُ بسبب الفساد ، الذي انتشر في مِصْر قبل ثورة يناير .
حاولتُ أَنْ أُؤکِّدَ أنَّ مَشْهَدَ الثورة على الخِدِيوِ لم يکن المحور الرئيس في المسرحية ؛ لأنها تدور حول الخِدِيوِ وحُلْمه الذي يُؤَرِّقُهُ مَا بَينَ الخَيَالِ والوَاقِعِ .
انقسم البحثُ إلى تمهيدٍ وثلاثة مباحث وخاتمة ، وتناول التمهيد : فاروق جويدة ؛ الإنسان والتجربة ، ورَصَدَ المَبْحَثُ الأَوَّلُ : الشَّعْر والتَّارِيخ ، وعَرَضَ المَبْحَثُ الثَّانِي : فِکْرَة التَّثْوِير فِي مَسْرَحِيَّة (الخِدِيوِي) ، ودَرَسَ المَبْحَثُ الثَّالِثُ : الثَّورَة فِي مَسْرَحِيَّة (الخِدِيوِي) .
وقد أثبت البحثُ أَنَّ البناءَ الفَنِّيَّ لمسرحية (الخِدِيوِي) لفاروق جويدة ؛ لِمْ يُحَالِفْهُ الإتقان اللغويّ ولا العَرُوضِيّ ؛ فهي من الناحية اللغويَّة رکيکة جدًّا غير جزلة ، وموسيقاها فجةٌ ، تَنْفِرُ مِنْهَا الأُذُن , ويَخْلِطُ الشَّاعِرُ في الأوزان العروضيَّة بصورة واضحة ، فَضْلاً عن المُبَاشَرَةُ البَعِيدَةُ مِنْ جَوهَرِ الغُمُوضِ الفَنِّيّ، والحوار سطحيّ غنائيّ ، يَصْعُبُ أن يَحْمِلَ ما بين سُطُورِهِ أفکارًا عميقة ؛ فليس في المسرحية صراعٌ يَرْبِطُ بين الأحداث ، ويُشَوِّق القارئُ إلى مُتَابَعَةِ القِرَاءة ، باستثناء مشهد قَتْل الخِدِيوِ لِصَدِيقِهِ صدّيق .
إِنَّ شَخْصِيَّة الخِدِيوِ في مسرحية فاروق جويدة لا تُجَسِّد الظلم والاستبداد ، بل تُجَسِّد ذلک الحاکم صاحب الطموح الکبير ، الذي يسعى لخير بَلَدِهِ التي يُحِبُّها ، شهيد حُلْمه وطُمُوحه .
وقد اعتمدتُ في دراستي على المنهج الوصفي ، الذي يقوم بتحليل المسرحيَّة موضوع الدراسة ، وتفسير أحداثها ، بدِقَّة وموضوعيَّة .
 
 

عنوان المقالة [English]

(The Khedive by Farouk between Revolutionization and Allegation; an Analysis and Criticism)

المؤلف [English]

  • MOHAMED ABO ALI
المستخلص [English]

Farouk Juwaida is considered one of the most influential poetic voices in the modern era, and perhaps the play, The Khedive, is one of the most important poetic plays, which are closely related to social reality that proves the writer's fondness for history.
The present research revolves around the play, The Khedive, by Farouk Juwaida. After the January revolution, many claimed that it was the first foreshadowing of the revolution, comparing the scene of the people’s revolution against the Khedive when they had had enough, and their revolution against the regime on January 25th, 2011 AD, confirming that the poet expresses the resulting events of the corruption that spread in Egypt before the January revolution.
I tried to emphasize that the scene of the revolution against the Khedive was not the main theme in the play; as it revolves around the Khedive and his dream, which distracts him between fantasy and reality.
The research was divided into an introduction, three chapters and a conclusion. The introduction was addressed to Farouk Juwaida; Man and Experience. As for the first chapter; it discusses poetry and history. The second chapter presents the idea of revolutionization in the play of The Khedive. Finally, the third chapter discusses revolution in the play of The Khedive.
The research proved that the artistic construction of the play of The Khedive by Farouk Juwaida lacked linguistic or poetics proficiency. From the linguistic point of view, it is very weak and unflattering, and its music is crude, repulsive to the ear. The poet clearly confuses the arithmetic metrics, as well as the remote directness from the essence of artistic ambiguity, and the dialogue is superficial and lyrical, that it is difficult to express deep thoughts. Thus, the play lacks any conflict that connects the events making the reader eager to continue reading, with the exception of the scene of the Khedive's murder of his friend Siddiq.
The character of the Khedive in Farouk's play, The Khedive, does not embody injustice and tyranny, but rather embodies that ruler with great ambition, who seeks for the good of his country, which he loves, the martyr of his dream and ambition.
In my research, I adopted the descriptive approach, which analyzes the play under study, and interprets its events, accurately and objectively.