قراءة في الخطاب النقدي عند ابن طباطبا کتاب (عيار الشعر) أنموذجا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المشارک في تخصص البلاغة والنقد بجامعة جدة

المستخلص

الحمد لله ربِّ العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الخلق مکاناً وأفصحهم لساناً، وعلى آله وصحبه وسلم.
وبعد
فکتاب "عيار الشعر" لابن طباطبا من أهم کتب النقد التي طالعتنا من القرن الرابع الهجري. وقد حوى عدداً من القضايا النقدية الهامة التي تم طرحها على الساحة الأدبية ذلک الوقت.
حاول فيه ابن طباطبا أن يضع عياراً للشعر يُعرف به الجيد من الرديء ، فبدأ کتابه بتعريف الشعر وتحدث عن أدواته وصناعته، ثم انتقل إلى قضية المعاني والألفاظ، ووقف عند المحنة التي يتعرض لها الشعراء المحدثون في حديثه عن شعر المولدين، وقاده ذلک إلى بيان طريقة العرب في التشبيه، والمثل الأخلاقية عندهم وبناء المدح والهجاء عليها، ثم وصل بعد ذلک لعيار الشعر، ووضع أمام الشاعر أهم القواعد التي ينبغي أن يسير عليها متمثلاً في ضروبٍ من التشبيهات  ، لکي يعرف الشاعر القيمة التي تُبنى عليها الأبيات، ودعاه ذلک لعرض أنواع من الشعر على أساس من هذه القيمة ويتعرض في تضاعيف ذلک لسنن العرب وتقاليدها.
ويلتفت إلى قضية نقدية هامة هي قضية السرقات الشعرية، ثم ينتقل للحديث عن التخلص أو ما يسمى بحسن التخلص، ولا ينسى أن يؤکد على ضرورة ملائمة معاني الشعر لمبانيه فيفرد لها حديثاً، ثم ما ينبغي أن يحترز منه الشاعر في مفتتح أشعاره، وتأليف شعره، إلى أن ينتهي مطاف الکتاب بحدود القوافي.
وانطلاقاً من هذه الموضوعات التي تناولها ابن طباطبا ستحاول هذه الدراسة مناقشة هذه الموضوعات النقدية، والوقوف عند معالم الخطاب النقدي عند ابن طباطبا.
 

عنوان المقالة [English]

A reading in the critical discourse of Ibn Tabataba, the book “The Poet’s Measurement” as a model

المؤلف [English]

  • . Amira Awwad Al-Maribeb Al-Qaidi
المستخلص [English]

Praise be to God, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the noblest of creation in place and the most eloquent of tongues, and upon his family and companions.
And yet
The book “Ayyar al-Sha’ar” by Ibn Tabataba is one of the most important criticism books that we have read from the fourth century AH. It contained a number of important critical issues that were raised on the literary scene at that time.
In it, Ibn Tabataba tried to put a caliber of poetry by which he knows the good from the bad, so he began his book with the definition of poetry and talked about its tools and its manufacture, then moved to the issue of meanings and words, and stood at the ordeal faced by modern poets in his talk about the poetry of the born, and this led him to an explanation of the way of the Arabs In the analogy, and their moral ideals, and building praise and satire on them, then he reached the caliber of poetry, and put before the poet the most important rules that he should follow, represented by various similes, so that the poet knows the value on which the verses are built, and this called him to present types of poetry to the The basis of this value and exposed in its doubling to the traditions of the Arabs.
He turns to an important critical issue, which is the issue of poetic thefts, then moves on to talk about disposal or the so-called good disposal, and does not forget to stress the necessity of matching the meanings of poetry to its premises, so he singles out a recent for it. That the book ends with the limits of rhymes.
Based on these topics addressed by Ibn Tabataba, this study will attempt to discuss these critical topics, and to identify the features of Ibn Tabataba's critical discourse.