استخدام استراتيجية المراقبة فى علاج صعوبات تعلم القراءة لتلاميذ المرحلة الابتدائية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة دمنهور

2 کلية التربية -

3 کلية التربية - جامعه دمنهور

المستخلص

عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى لتصمسم المجموعتين (التجريبية والضابطة)، وتکونت عينة الدراسة من 18 تلميذ بواقع 9 للمجموعة التجريبية 9 طالبة للمجموعة الضابطة، وطبق عليهم أدوات الدراسة المتمثلة في: مقياس العسر القرائي, (اعداد عادل عبد الله، 2009)، بطاقة ملاحظة صعوبات تعلم القراءة (إعداد الباحثة)، البرنامج العلاجي، وأسفرت أهم نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوي (0.01) بين متوسط رتب درجات الاختبار البعدي "لمقياس العسر القرائي وبطاقة ملاحظة صعوبات القراءة فى الدرجة الکلية والأبعاد بين افراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية" في مقياس العسر القرائي وبطاقة ملاحظة صعوبات القراءة "الدرجة الکلية والأبعاد" بين القياس البعدي والتتبعي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a program based on observational strategy in treating reading difficulties for a sample of primary school students

المؤلفون [English]

  • Mahmoud Fathy Okasha 1
  • Said Abdul Ghani Sorour 2
  • Naglaa Samir Suleiman 3
المستخلص [English]

Supervised by: Prof. Dr. Mahmoud Fathi Okasha, Professor of Educational Psychology, Faculty of Education, Damanhour University and former Dean of the Faculty
 Prof. Dr. Said Abdel Ghani Sorour, Professor of Educational Psychology, Faculty of Education, Damanhour University, and former Vice President for Environmental Affairs and Community Service
This study aimed to build a program based on the monitoring strategy in treating reading difficulties for a sample of primary school students, used the experimental method and the study sample consisted of 18 students, 9 for the experimental group, 9 for the control group(Adel Abdullah, 2009), a note card for reading difficulties (prepared by the researcher), the remedial program (prepared by the researcher), the most important results of the study resulted in the presence of statistically significant differences at the level (0.01) between the mean scores of the post-test of the dyslexia scale and the reading difficulties observation card on the total score and dimensions between members of the experimental group and members of the control group in the direction of the experimental group, and there were no statistically significant differences between Average ranks of the scores of the experimental group members "in the dyslexia scale and reading difficulties observation card" total score and dimensions" between post and follow up.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Remedial program based on monitoring strategy
  • reading difficulties
  • primary school students