علاقة الأستاذ الجامعي التربوية بالطلاب، ودورها في تعزيز اتجاهاتهم نحو مقررات العلوم الشرعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس التربية الإسلامية المساعد بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامي

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على درجة العلاقة التربوية بين الأستاذ الجامعي والطالب،ودورها في تعزيز اتجاهاتهم نحو مقررات العلوم الشرعية، حيث تکونت عينة البحث من أساتذة العلوم الشرعية، وعددهم (55) أستاذًا، وکذلک عينة مکونة من (501) طالبًا التي تم اختيارها بالطريقة العشوائية من قسمي أصول الدين والشريعة في کلية الشريعة والدراسات الإسلامية بالأحساء التابعة لجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. ولتحقيق أهداف البحث فقد استخدم المنهج الوصفي المسحي التحليلي، کما وظفت استبانة مکونة من (45) فقرة ضمن ثلاث مجالات، ومقياس اتجاه مکون من (20) فقرة. وأظهرت نتائج البحث أن مستوى العلاقة التربوية بين الأستاذ الجامعي والطالب من وجهة نظر أساتذة العلوم الشرعية، وکذلک من وجهة نظر طلابهم جاءت عالية، کما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) تعزى لاختلاف متغير دور المستجيب حول کل من (المجال الأول: التفاعل مع الطلاب، المجال الثاني: توجيه سلوک الطلاب، المتوسط العام) وکانت جميعها لصالح عينة الأساتذة. بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في استجابة أساتذة العلوم الشرعية تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، بينما في استجابات الطلاب لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في استجابة طلاب العلوم الشرعية تعزى لمتغيرات المستويات الدراسية، والمعدل التراکمي، وأيضًا جاء مستوى دور درجة علاقة الأستاذ الجامعي بالطلاب في تعزيز اتجاهاتهم نحو مقررات العلوم الشرعية من وجهة نظر الطلاب بدرجة موافقة عالية، وبناء على ذلک أوصى الباحث بضرورة إيلاء الموضوع أهمية خاصة لتأثيره في اتجاهات الطلاب، والاستفادة من القائمة المقننة وعقد الدورات وتصميم الحقائب التدريبية التي تعزز هذه العلاقة.
الکلمات المفتاحية: العلاقة التربوية، الأستاذ الجامعي، اتجاهات الطلاب، مقررات العلوم الشرعية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The University Professor's Relationship with Students, and its role in Enhancing their attitudes towards legal science courses

المؤلف [English]

  • Khalid Abdulrahman Alfehaid
Assistant Professor of Curricula and teaching methods of Islamic Education at Imam Muhammad bin Saud Islamic University
المستخلص [English]

This research aims to identify the degree of the educational relationship between university professors and their students and its role in enhancing their attitudes towards Sharia science courses. The research sample incorporated 55 teachers and 501 students of sharia sciences. The sample was randomly selected from the Departments of Fundamentals of Religion and Sharia at the College of Sharia and Islamic Studies in Al-Ahsa at Imam Muhammad bin Saud Islamic University. To accomplish the research objectives, the descriptive-analytical survey method was utilized. Accordingly, a 45-item questionnaire covering three constructs and a trend scale comprising (20) items were adopted. The research findings revealed that the degree of the educational relationship between university professors and students was high from the point of view of Sharia sciences professors and their students. It was also revealed that there are statistically significant differences at level 0.05 in the respondent’s role variable about each of the First and the second constructs, i.e. interaction with students and directing students’ behaviour, besides the general average. All these differences were in favour of the professors’ sample. However, no statistically significant differences at 0.05 level  were observed in the responses of Islamic science professors to the variable of teaching experience. Moreover, the students' responses showed no statistically significant differences at 0.05 level that are ascribed to the variables of academic levels and the GPA.  Also, the level of the role of the degree of the university professor’s relationship with students in enhancing their attitudes towards forensic Sharia science courses from the students’ point of view received a high degree of approval. Accordingly, the researcher recommended offering special attention to the issue's impact on students' attitudes, utilizing the codified list, offering training courses, and designing training packages that enhance this relationship.
Keywords: Educational relationship, university professor, student attitudes, Sharia science courses.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Educational relationship
  • university professor
  • student attitudes
  • Sharia science courses