الذکاء الوجداني وعلاقته بجودة الحياة لدى طلاب المرحلة الثانوية " دراسة تنبؤية مقارنة "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

مفهوم الذکاء الوجداني أحد أکثر المفاهيم التي نالت اهتمام علماء النفس بصور مختلفة وصولاً لمعرفة طبيعة الذکاء، وذلک على حد سواء بالنسبة لتکوينه من القدرة العقلية أو مجموع القدرات المستقلة، وقد توصل العلماء: ثرستون، وثورندايک سبيرمان وکاتل، وفيرنون،وجيلفورد، والقوصي، وأبو حطب، وجاردنر، وجينسن، إلى أن الذکاء مجموعة من القدرات تسمى بأنواع الذکاء المختلفة، مثل الذکاء الميکانيکي، والعملي، والشخصي، وغير ذلک.
وقد استخدم مصطلح الذکاء الوجداني لأول مرة في دراسة باين Payneللدکتوراه عام (1989)، غير أن الاهتمام الفعلي بالذکاء الوجداني في العصر الحديث کان على يد هوارد جاردنز عام (1983) عندما قدم نظريته عن الذکاءات المتعددة التي قسم فيها الذکاءات 

عنوان المقالة [English]

Emotional intelligence and its relationship to quality of life among secondary school students Comparative predictive study.

المؤلف [English]

  • Saud Sati Abdullah Al-Suwaihri
المستخلص [English]

The concept of emotional intelligence is one of the concepts that has attracted the attention of psychologists in different ways in order to know the nature of intelligence, both with regard to its formation of mental ability or the sum of independent abilities. And Gardner, and Jensen, that intelligence is a set of abilities called different types of intelligence, such as mechanical, practical, interpersonal, and so on.
The term emotional intelligence was used for the first time in Payne's doctoral study (1989), but the actual interest in emotional intelligence in the modern era was at the hands of Howard Gardens in (1983) when he presented his theory of multiple intelligences in which he divided the intelligences