فاعلية برنامج إرشادي الكتروني في تخفيف حدة التذبذب الفكري لدى عينة من طلاب الجامعة " دراسة تجريبية باستخدام نظام البلاك بورد"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك بقسم الصحة النفسية-كلية التربية -جامعة الأزهر وقسم علم النفس-كلية التربية-جامعة بيشة

المستخلص

هدف البحث الى تعرف فاعلية برنامج إرشادي الكتروني في تخفيف حدة التذبذب الفكري لدى عينة من طلاب كلية التربية، جامعة بيشة، وبلغ عدد الطلاب المشاركين في الدراسة الأساسية (24) طالبا من طلاب المستوى السابع بكلية التربية، وقد تم تقسيمهم إلى (12) طالبا يمثلون المجموعة التجريبية تراوحت أعمارهم ما بين (22-23) سنة بمتوسط عمري مقداره (22.3) سنة، وانحراف معياري(0.492) و(12) طالبا يمثلون المجموعة الضابطة تراوحت أعمارهم ما بين (22-23) سنة بمتوسط عمري مقداره (22.08) سنة، وانحراف معياري(0.5149)، وطبق عليهم مقياس التذبذب الفكري (إعداد الباحث)، واختبار الذكاء اللفظي (إعداد/ جابر عبد الحميد، محمود عمر (2007) وبعد تحليل البيانات إحصائيا باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) الإصدار(25)، أظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي رتب درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في الدرجة الكلية للتذبذب الفكري وفي كل بعد من أبعاده لصالح القياس البعدي، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي في الدرجة الكلية للتذبذب الفكري وفي كل بعد من أبعاده لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات القياسين البعدي والتتبعى للمجموعة التجريبية في أبعاد التذبذب الفكري والدرجة الكلية.
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of an electronic counseling program in alleviating intellectual oscillation among a sample of university students" An experimental study using the blackboard system".

المؤلف [English]

  • Dr. Sotohy Saad Rahim
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education, Al-Azhar University in Cairo, and Faculty of Education, University of Bisha
المستخلص [English]

The research aimed to know the effectiveness of an electronic counseling program in alleviating intellectual oscillation among a sample of students of the College of Education, University of Bisha. The experimental group’s ages ranged between (22-23) years, with an average age of (22.33) years, and a standard deviation of (0.4923), and (12) students representing the control group, whose ages ranged between (22-23) years, with an average age of (22.083) years. , standard deviation (0.5149), the intellectual oscillation scale (prepared by the researcher), and the verbal intelligence test (prepared by / Jaber Abdel Hamid, Mahmoud Omar (2007) were applied to them. After analyzing the data statistically using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version (25), the results of the research showed that there were statistically significant differences at the level (0.01) between the mean ranks of the pre and post measurements of the experimental group in the total degree of intellectual oscillation and in each of its dimensions in favor of the post measurement. There were statistically significant differences at (0.01) between the mean scores of the experimental and control groups in the post measurement in the total score of intellectual oscillation and in each of its dimensional in favor of the experimental group. Moreover, there were no statistically significant differences between the mean scores of the post and follow-up measurements of the experimental group in all dimensions of the intellectual oscillation and the total score.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: intellectual oscillation
  • electronic counseling
  •    blackboard
  • University students