برنامج تنمية مهني مقترح وفاعليته في تنمية الممارسات التأملية والكفاءة الذاتية لدى معلمات اللغة الإنجليزية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق التدريس المشارك كلية التربية قسم المناهج وطرق التدريس - جامعة القصيم

2 باحثة دكتوراه - قسم المناهج وطرق التدريس - جامعة القصيم

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى بناء برنامج تنمية مهني مقترح والكشف عن فاعليته في تنمية الممارسات التأملية والكفاءة الذاتية لدى معلمات اللغة الإنجليزية. ولتحقيق هدف الدراسة استُخدم المنهج المزجي. وتحقيقاً لأغراض الدراسة تم اعداد بطاقة ملاحظة ومقياس للكفاءة الذاتية ومقابلة نوعية تكونت عينة الدراسة من (80) معلمة من معلمات اللغة الإنجليزية بمختلف المراحل الدراسية بمنطقة القصيم، وذلك في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 1442ه/1443هـ حيث تم تطبيق البرنامج المهني المقترح ومقياس الكفاءة الذاتية على (80) معلمة عشوائياً بينما تم تطبيق أداة الملاحظة على عدد (10) معلمات ممن حضرن البرنامج المهني المقترح وأبدين الموافقة على تطبيق أداة الملاحظة.  وعدد (5) معلمات للمقابلة النوعية ممن حضرن البرنامج المهني المقترح وأبدين الموافقة على تطبيق أداة المقابلة. وبعد الانتهاء من تطبيق أدوات الدراسة تم جمع البيانات وتحليلها. خلصت الدراسة إلى وجود أثر إيجابي للبرنامج المهني المقترح في تنمية الممارسات التأملية لدى معلمات اللغة الإنجليزية. كما أن استخدام البرنامج المهني المقترح يتصف بحجم تأثير مرتفع في تنمية الكفاءة الذاتية لدى معلمات اللغة الإنجليزية. وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة طُرح عدد من التوصيات وهي: تضمين الممارسات التأملية في برامج الإعداد المهني لمعلمي اللغة الإنجليزية. وتبنّي برنامج التنمية المهني المقترح في الدراسة الحالية كأحد أساليب التنمية المهنية لتدريب معلمي اللغة الإنجليزية، لما أظهره من أثر إيجابي في تنمية الممارسات التأملية والكفاءة الذاتية لدى معلمات اللغة الإنجليزية. وتضمين تنمية الكفاءة الذاتية في برامج الإعداد المهني لمعلمي اللغة الإنجليزية. كما اقترحت الدراسة: إجراء دراسات أخرى حول الممارسات التأملية من حيث المعيقات والتحديات التي تواجه معلمي اللغة الإنجليزية.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Suggested Professional Development Program Based on ADDIE Model and its Effectiveness in Developing Reflective Practices and Self-Efficacy among English Female Teachers.

المؤلفون [English]

  • Sultan Abdelaziz AL-bediwi 1
  • Ayshah Abdullah Al-hoshani. 2
المستخلص [English]

The study aimed to build a Suggested Professional Development Program Based on ADDIE Model and to discover its Effectiveness in Developing Reflective Practices and Self-Efficacy among English Female Teachers. The study used Mixed method. For the purposes of the study, an observation tool, a measure of self-efficiency and a qualitative interview were prepared .The sample of the study consisted  of (80)  female English teachers in Qassim Governate , where the Suggested Professional Development program and self-efficiency measure were applied to (80) teachers, while the observation tool was applied on (10) )  female English teachers who attended the program and showed approval for the application of the observation tool.  There were (5) female English teachers who attended the program and agreed to apply the interview tool. After the study tools were completed, the data were collected and analyzed the study found that the Suggested Professional Development Program Based on ADDIE Model has a positive impact on the development of reflective practices in English teachers. In the light of the results of the study, a number of recommendations were made such as: include reflective practices among English teachers' training programs. The Suggested Professional Development Program Based on ADDIE Model in the current study could be adopted as one of the methods of professional development for the training of English teachers, as it showed a positive impact on the development of reflective practices and self-efficacy of female English teachers. Interest in the development of self-efficacy among English teachers as one of a professional method of development. The study also made a number of suggestions such as: further studies of reflective practices in terms of the obstacles and challenges facing English teachers.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: reflective practices
  • teaching
  • English
  • self-efficacy