التنافر المعرفي وعلاقته بالرضا الوظيفي لدى معلمات رياض الأطفال في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على علاقة التنافر المعرفي بالرضا الوظيفي لدى معلمات رياض الأطفال، والتعرف على مستوى كل من التنافر المعرفي والرضا الوظيفي، والكشف عن الفروق في متغيرات الدراسة وفقًا للمؤهل الدراسي ومستوى الخبرة، تكونت عينة الدراسة الأساسية من (142) معلمة، تراوحت أعمارهن الزمنية بين (22-42) عامًا، استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، تم تطبيق أداتي الدراسة: مقياس التنافر المعرفي ومقياس الرضا الوظيفي (إعداد الباحثة)، تم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS، وبحساب معاملات الارتباط لبيرسون، وتحليل التباين الأحادي، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:1- توجد علاقة دالة إحصائيًا بين درجات المعلمات على مقياس التنافر المعرفي ودرجاتهن في الرضا الوظيفي، 2- مستوى التنافر المعرفي لدى المعلمات أقل من المتوسط، 3- تتمتع معلمات رياض الأطفال بمستوى أعلى من المتوسط في الرضا الوظيفي، 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المعلمات في التنافر المعرفي تُعزي للمؤهل الدراسي، 5- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المعلمات في التنافر المعرفي تُعزي لمستوى الخبرة، 6- لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المعلمات في الرضا الوظيفي تُعزي للمؤهل الدراسي، 7- لا توجد فروق  دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات المعلمات في الرضا الوظيفي تُعزي لمستوى الخبرة، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Cognitive Dissonance and its Relationship with Job Satisfaction among Kindergarten Teachers in Light of Some Demographic Variables

المستخلص [English]

The purpose of this study was to examine the relationship of cognitive dissonance with job satisfaction among kindergarten teachers, identify the level of cognitive dissonance and job satisfaction, identify the differences in the variables of the study according to the academic qualification and teachers’ years of experience, the sample consisted of (142) female teachers, (22-42) years, tools were applied: the cognitive dissonance scale, and the job satisfaction scale, using the SPSS program, by Pearson's correlation coefficients and one-way analysis of variance. Results showed that: 1- There is a statistically significant relationship between the female teachers’ scores on the cognitive dissonance scale and their scores in job satisfaction, 2- The level of the female teachers’ cognitive dissonance is lower than the average, 3- Kindergarten female teachers have a higher than average level in job satisfaction, 4-There are no statistically significant differences between the average scores of the female teachers in the cognitive dissonance that are attributed to the academic qualification, and the level of experience, 5- There are no statistically significant differences between the average scores of female teachers in job satisfaction attributable to the academic qualification, and the level of experience, the study concluded with a set of recommendations and suggestions.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: Cognitive Dissonance
  • Job Satisfaction
  • Kindergarten Teachers