التَّسويف الأكاديمي وعلاقته بالتَّوجهات الهدفية تبعا لمتغيرات النوع الاجتماعي والكلية والسنة الدراسية لدى طلبة البكالوريوس في جامعة الطَّفيلة التِّقنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

هدفت هذه الدِّراسة التعرف على التِّسويف الأكاديمي وعلاقته بالتَّوجهات الهدفية لدى طلبة البكالوريوس في جامعة الطَّفيلة التِّقنية, وقد تكونت عينة الدِّراسة من (779) طالباً وطالبةً, (508) من الذُّكور و(271) من الإناث, تم اختيارهم بالطَّريقة العشوائية البسيطة, وقد تم استخدام مقياس التَّسويف الأكاديمي أبو غزال (2012), ومقياس التَّوجهات الهدفية التخاينة (2009), وقد أظهرت نتائج الدِّراسة الى هناك علاقة ارتباطية طردية إيجابية ضعيفة بين التَّسويف الأكاديمي والتَّوجهات الهدفية لدى أفراد عينة الدراسة. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التَّسويف الأكاديمي لدى أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي والكلية والسَّنة الدِّراسية, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في نمط أهداف التمكن وأهداف الأداء- إقدام تعزى لمتغير النوع الاجتماعي ولصالح الإناث وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في نمط أهداف الأداء – إحجام تعزى لمتغير النوع الاجتماعي, وقد اشارت النتائج الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في انماط التَّوجهات الهدفية لدى الطَّلبة تعزى لمتغير الكلية, كما كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية في جميع أنماط التَّوجهات الهدفية تعزى لمتغير السَّنة الدِّراسية ولصالح السَّنتين الأولى والثانية, وقد أوصت الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات التي تتناول دراسة التسويف الأكاديمي والتوجهات الهدفية  وربطهما بمتغيرات أخرى.
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Academic Procrastination and its Relationship to the Goal Orientations to the variables of gender, college and academic year among undergraduate students at Tafila Technical University

المستخلص [English]

This study aimed to reveal the academic procrastination and its relationship to the goal orientations of undergraduate students at Tafila Technical University. The study sample consisted of (779) male and female students, (508) males and (271) females, chosen by the simple random method, and it was used. The researcher’s used the Academic Procrastination Scale developed by Abu Ghazal (2012), and the goal Orientation Scale from the Preparation of al Takhyneh (2009). The results of the study showed that the existence of a positive correlation Weak between academic procrastination and the target orientation of the study sample. and the results showed that there were no statistically significant differences of academic procrastination among the study sample members due to the variables of sex, college and year. And  the results showed, the existence of statistically significant differences in the pattern of mastery goals Performance goals - a move due to the gender variable and in favor of the female. Also, it was also found that there were no statistically significant differences in the pattern of performance goals - reluctance attributed to the gender variable, and the results of the study showed that there were no statistically significant differences in the target trends of students attributed to the college variable, and the results showed that there are statistically significant differences of target orientations among students is attributed to the variable of the school year and in favor of the students of the first and second years, and there were statistically significant differences in all types of target trends due to the variable of the school year and in favor of the first and second years, The study recommended conducting more studies dealing with academic procrastination and target trends, and linking them with other variables.