فاعلية برنامج تدريبي قائم على مدخل التعليم المتمايز في تنمية مهارات البحث والاستقصاء لدى معلمات الدراسات الإسلامية في المرحلة المتوسطة

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم الشرعية المشارك كلية التربية – جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

فاعلية برنامج تدريبي قائم على مدخل التعليم المتمايز في تنمية مهارات البحث والاستقصاء لدى معلمات الدراسات الإسلامية في المرحلة المتوسطة
هدف البحث إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على مدخل التعليم المتمايز في تنمية مهارات البحث والاستقصاء لدى معلمات الدراسات الإسلامية في المرحلة المتوسطة في الرياض، اعتمد البحث على المنهج الوصفي لإعداد البرنامج المقترح والمنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة لبيان أثر البرنامج التدريبي في تنمية مهارات البحث والاستقصاء، وتكونت عينته من (43) معلمة من معلمات الدراسات الإسلامية في المرحلة المتوسطة في مدينة الرياض، وقد توصلت نتائج البحث إلى فاعلية البرنامج التدريبي المقترح في تنمية مهارات البحث والاستقصاء لدى معلمات الدراسات الإسلامية، وأظهرت النتائج أن حجم التأثير للبرنامج التدريبي كبير في تنمية مهارات البحث والاستقصاء، وقد انتهى البحث بتقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات التي ترتبط بالبرنامج التدريبي ومهارات البحث، واستخدامها في بيئة التدريس لدى معلمات الدراسات الإسلامية.
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a training program based on the differentiated education approach in developing research and inquiry skills for female teachers of Islamic studies at the intermediate stage

المؤلف [English]

  • mona shabab
المستخلص [English]

The aim of the research is to identify the effectiveness of a training program based on a differentiated instruction approach in developing research and investigation skills for female teachers of Islamic studies at the intermediate stage in Riyadh. The research depends on the descriptive approach to prepare the proposed program and the experimental method with a quasi-experimental design with a single group to show the impact of the training program in developing research and investigation skills, and its sample consisted of (43) female Islamic studies female teachers at the intermediate stage in Riyadh. The results of the research revealed the effectiveness of the proposed training program in developing research and investigation skills among female Islamic studies female teachers. The finding also showed that the impact of the training program is large in developing skills Research and investigation, and the research ended with presenting a set of recommendations and suggestions that are related to the training program and research skills and their use in the teaching environment of female Islamic studies teachers.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: training program
  • differentiated education
  • research skills
  • Islamic studies teachers