تقييم التخطيط الإستراتيجى بكلية التربية الأساسية بدولة الكويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارك – كلية التربية الأساسية الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب -الكويت

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى تقييم التخطيط الإستراتيجي بكلية التربية الأساسية بدولة الكويت وذلك من خلال مراجعة العناصر التالية:  "الرؤية، الرسالة، الأهداف، التحليل البيئي، القيم الحاكمة، تطبيق وتنفيذ الإستراتيجية، تقويم ورقابة الإستراتيجية" بكلية التربية الأساسية بدولة الكويت.
وقد كان مجتمع الدراسة هو أساتذة التخصصات المختلفة بالأقسام العلمية المختلفة بكلية التربية الأساسية بدولة الكويت، والبالغ عددهم 91 أستاذا وقت تطبيق هذه الدراسة في العام الدراسي 2021/2022 والعينة كانت 59 أستاذا .
  ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي المسحي، من خلال تصميم استبانة تكونت من  55 فقرة موزعة على المحاور السبعة  الرؤية، الرسالة، الأهداف، التحليل البيئي، القيم الحاكمة، تطبيق وتنفيذ الإستراتيجية، تقويم ورقابة الإستراتيجية.
وقد توصلت هذه الدراسة الى وجود دلالة إحصائية في محاور الدراسة تشير الى أن التخطيط الإستراتيجي يسير بصورة واضحة وجيدة بكلية التربية الأساسية .

عنوان المقالة [English]

College strategic planning evaluation Basic education in the State of Kuwait

المؤلف [English]

  • mashary elhosiny
المستخلص [English]

Abstract
This study aimed to evaluate the strategic planning in the College of Basic Education in the State of Kuwait, by reviewing the following variables: "vision, mission, objectives, environmental analysis, governing values, application and implementation of the strategy, evaluation and control of the strategy" in the College of Basic Education in the State of Kuwait.
The study population was the professors of different disciplines in the various scientific departments at the College of Basic Education in the State of Kuwait, which they are 91 professors at the time of applying this study in the academic year 2021/2022, and the sample was 59 professors.
   To achieve the objectives of the study, the descriptive survey approach was followed, by designing a questionnaire consisting of 55 questions distributed on the seven variables: vision, mission, objectives, environmental analysis, governing values, implementation and implementation of the strategy, evaluation and control of the strategy.
This study concluded that there is a statistical indication in the variables of the study indicating that the strategic planning is proceeding in a clear and good manner in the College of Basic Education.