مُتطلَّبات تفعيل الدَّور التَّربويّ لمؤسسات المجتمع المدنيّ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المشارك كلية التربية،

2 باحثة ماجستير

المستخلص

هدفت الدِّراسة إلى التعرف على المعوِّقات التي تحدُّ مؤسسات المجتمع المدنيّ من القيام بدورها التَّربويّ، ومُتطلَّبات تفعيله، واعتمدت الدِّراسة على المنهج النوعيّ، واستخدمت المقابلة لجمع البيانات، وتكوّنت العينة من (19) مُشاركًا (11) من العاملين، و(8) من خبراء التَّربية، وتوصَّلت الدِّراسة إلى عدة نتائج: وجود العديد من المُعوِّقات التي تحدّ مؤسسات المجتمع المدنيّ من القيام بدورها التَّربويّ، ومن أبرزها: مُعوِّقات ماديّة، تتمثَّل في قلة الدَّعم الماديّ، ومُعوِّقات مُجتمعيّة تتمثَّل في ضَعف الوعي المُجتمعيّ بالدَّور التَّربويّ الذي تقوم به، كذلك ضَعف الشَّراكة المُجتمعيّة بينها، وبين المُؤسسات الحكوميّة والخاصة، ومُعوِّقات بشريّة، تتمثَّل في قلة الكفاءات البشريّة، كذلك قلة عدد العاملين المُتطوِّعين، وأيضًا بيّنت النَّتائج أهم المُتطلَّبات اللازمة لتفعيل الدَّور التَّربويّ لتلك المُؤسسات؛ حيث تنوَّعت ما بين مُتطلَّبات ماليّة، ومُتطلَّبات مجتمعيّة؛ مثل: تفعيل المجلس الاستشاريّ؛ مما يُسهم في تطوير البرامج والخدمات المُقدَّمة، وتَفعيل الشَّراكات مع المُؤسسات الحكوميّة والخاصة، كما قدَّمت الدِّراسة بعض التَّوصيات التي يُرجى أن تُفيد الأطراف المعنيّة لتفعيل الدَّور التَّربويّ لمؤسسات المجتمع المدنيّ.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Requirements of activatting the Educational Role of civil society institutions

المؤلفون [English]

  • Dr.. Ahmed Abdullah Al Suwaiket 1
  • . Reem, Mishaal Al-Harbi 2
المستخلص [English]

The study aimed to identify the obstacles that limit civil society institutions from performing their educational role, and the requirements for its activation.
The study adopted a qualitative approach, and used interview for data collection. A sample of (19) participants (11 employee, and 8) education experts) were purposely chosen. The results indicated many obstacles that limit the civil society institutions from performing their educational role. For example, a lack of financial support; weak of societal awareness of the educational role-played by the civil society institutions; weak collaboration and partnership between the institutions and government, and private sector; a lack of human competencies, as well as a lack of volunteers. In addition, the results indicated the most important requirements for activating the educational role of the institutions such as financial and societal requirements. The results confirmed the important of providing sufficient financial support, and activating the advisory council as well as activating partnerships with government and private sector. The study concluded with some recommendations that would benefit the concerned parties to activate the educational role of civil society institutions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: Educational role
  • civil society institutions