النمذجة البنائية للعلاقات بين الرضا عن التعلم في بيئات التعلم الإكترونية واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا وسمات طلاب كلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي كلية التربية جامعة دمنهور

2 مدرس مساعد بقسم علم النفس التربوى بكلية التربية جامعه دمنهور

المستخلص

هدف البحث إلى التوصل إلى النموذج البنائي للعلاقة بين الرضا عن التعلم في بيئات التعلم الالكترونية وكل من استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا وسمات طلاب كلية التربية، وتكونت عينة الدراسة من (416) طالب من طلاب الشعب العلمية(أساسي علوم-فيزياء) من الفرقة الثانية كلية التربية للعام الدراسي 2020-2021 ، وتم استخدام الأدوات التالية: مقياس الرضا عن التعلم في بيئات التعلم المعتمدة على الانترنت ومقياس المعتقدات المعرفية محددة المجال، ومقياس المعرفة السابقة ومقياس معتقدات الدافعية ومقياس الانفعالات المعرفية (إعداد فريق البحث )،و مقياس استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا اعداد Barnard,Lan, To, Paton& Lai, (2009) (تعريب فريق البحث)، وتم التحقق من صلاحية  هذه الأدوات على عينة تكونت من (262) طالب من طلاب الشعب العلمية (عام علمي) من الفرقة الثانية كلية التربية للعام الدراسي 2020-2021 ، وكشفت النتائج عن نموذج تتصف مؤشرات جودته بأنها مطابقة لبيانات العينة، حيث كانت نسبة مربع كاي إلى درجة الحرية 1.91 وقيمة جذر متوسط مربع التقريب 0.047 وباقي قيم مؤشرات جودة المطابقة قاربت نحو الواحد الصحيح، وقد فسرت العلاقات السببية بين هذه المتغيرات. 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Structural modeling for the relationships between satisfaction with learning in electronic learning environments, self-regulated learning strategies, and the characteristics of students of the College of Education

المؤلفون [English]

  • mohamed fathy 1
  • saied abdgane 1
  • adel mahmoud 1
  • ahmed mohahed 2
1
2
المستخلص [English]

Title of the research: Structural modeling for the relationships between satisfaction with learning in electronic learning environments, self-regulated learning strategies, and the characteristics of students of the College of Education. The present research aimed to reach a structural model of the relationship between satisfaction with learning in electronic learning environments and each of the self-regulated learning strategies and the characteristics of the students of the College of Education. For the academic year 2020-2021, the following tools were used: a measure of satisfaction with learning in online learning environments, a measure of domain-specific cognitive beliefs, a measure of prior knowledge, a measure of motivation beliefs, a measure of cognitive emotions (prepared by the research team), and a measure of self-regulated learning strategies prepared by Barnard Lan, To, Paton & Lai, (2009) (Arabization of the research team), and the psychometric properties of these tools were verified on a sample consisting of (262) students from the scientific divisions (scientific year) from the second year of the College of Education for the academic year 2020-2021 The results revealed a model whose quality indicators are identical to the sample data, where the chi-square ratio to the degree of freedom was 1.91, and the value of the root mean square approximation was 0.047, and the rest of the values ​​of the quality of the matching indicators were close to one. causal relationships between these variables.

الكلمات الرئيسية [English]

  • satisfaction with learning in electronic learning environments
  • self-regulated learning strategies
  • characteristics of students of the Faculty of Education