فاعلية برنامج تدريبي لتحسين التنظيم الانفعالي واثره في الحساسية الانفعالية لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الصحة النفسية المساعد كلية التربية – جامعة بني سويف

المستخلص

سعى البحث الى التحقق من مدى فاعلية البرنامج التدريبي في تحسين التنظيم الانفعالى وكذا اثره في الحساسية الانفعالية لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم وتكونت عينة الدراسة من (40) طفلا من الأطفال الموهوبين في كرة القدم ذوي صعوبات التعلم  تتراوح أعمارهم بين( 9 سنوات إلي 12 سنة) بمتوسط عمري 11.5 سنة  تم تقسيمهم على مجموعتين كل مجموعة (20) طفلا احداهما تجريبية تم تطبيق البرنامج عليها والاخرى ضابطة، وتم اعداد وتقنين ادوات البحث المتمثلة في مقياس التنظيم الانفعالي ومقياس الحساسية الانفعالية وكذا البرنامج التدريبي المستخدم لهدف الدراسة، واظهرت نتائج الدراسة : وجود فروق ذات دلالة احصائية  بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس التنظيم الانفعالي في القياس البعدي لدى عينة الدراسة و وجود فروق ذات دلالة احصائية  بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياس الحساسية الانفعالية ببعديه(الحساسية الانفعالية السالبية- الحساسية الانفعالية الايجابية) في القياس البعدي لدى عينة الدراسة, و عدم فروق ذات دلالة احصائية بين  متوسطات درجات المجموعة التجريبية على مقياس التنظيم الانفعالي في القياسين البعدى والتتبعي لدى عينة الدراسة وعدم  فروق ذات دلالة احصائية  بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية على مقياس الحساسية الانفعالية ببعديه(الحساسية الانفعالية السالبية- الحساسية الانفعالية الايجابية)  في القياسين البعدى والتتبعي لدى عينة الدراسة.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

 Emotional Regulation -

المؤلف [English]

  • mohamed mostafa
المستخلص [English]

The research sought to examine the effectiveness of the training program in improving emotional regulation, as well as its effect on the emotional sensitivity of gifted students with learning disabilities. The study sample was comprised of (40) children with learning difficulties who were gifted in football, and whose ages ranged between 9 years and 12 years, with an average age of 11.5 years. These children were divided into two groups, one of which was experimental, and the other was a control group (each group was 20 children). The researcher developed and standardized the research tools represented in the emotional regulation scale and the emotional sensitivity scale, as well as the training program used for the purpose of the study. The study results showed: There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on the emotional regulation scale in the post-measurement of the study sample, there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups on the emotional sensitivity scale with its two dimensions (negative emotional sensitivity - positive emotional sensitivity) in the dimensional measurement of the study sample, There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the emotional regulation scale in the post and follow-up measurements of the study sample, and There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the emotional sensitivity scale with its two dimensions (negative emotional sensitivity - positive emotional sensitivity) in the post and follow-up measurements of the study sample.
Keywords:

الكلمات الرئيسية [English]

  •  Emotional Regulation
  • Emotional Sensitivity
  • Gifted People with Learning Difficulties