مستوى الرضا الوظيفي لدى المرشدين الأكاديميين بمؤسسات التعليم العالي بدولة الكويت في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتوراه الإدارة التربوية وسياسات التعليم وزارة التربية دولة الكويت

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الكشف عن مستوى الرضا الوظيفي لدى بعض المرشدين الأكاديميين في مؤسسات التعليم العالي بدولة الكويت مع تحديد مدى اختلاف هذا المستوى اختلافًا دالًا من الناحية الإحصائية في ضوء بعض المتغيرات الشخصية للمشاركين. استعان الباحث بمنهج البحث الوصفي المسحي باستخدام الاستبانة واشتملت عينة البحث على (87) من المرشدين الأكاديميين من الإداريين وأعضاء هيئة التدريس القائمين بالإرشاد الأكاديمي ببعض مؤسسات التعليم العالي بدولة الكويت من الجامعات الحكومية والخاصة، ولجمع البيانات أعد الباحث أداة الاستبانة استنادًا إلى مراجعة الدراسات السابقة وتم التحقق من صدقها وثباتها على عينة من غير المشاركين في العينة الأساسية واشتملت على ستة مجالات للرضا الوظيفي, وتم تطبيق الاستبانة من خلال منصة Google Forms ولتحليل البيانات، تم استخدام أساليب الإحصاء الوصفي (المتوسطات، والانحرافات المعيارية، والنسب المئوية والتكرارات، والوزن النسبي، والرتب)، وأساليب الإحصاء الاستدلالي (اختبار "ت" لدلالة الفروق بين متوسطي عينتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي الاتجاه). وقد أبرزت نتائج البحث وجود مستوى إجمالي "متوسط" من الرضا الوظيفي لدى المرشدين الأكاديميين؛ حيث بلغ المتوسط العام للاستبانة (2.84) بوزن نسبي (57 %). وكان أعلى مجالين من حيث مستوى الرضا هما مجالي: الرواتب والحوافز، والإدارة؛ بينما كان أقل مجالين هما التقدير والمكانة الاجتماعية، والرضا النمو وفرص الترقية. كما كشفت نتائج البحث عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى الرضا الوظيفي كدرجة إجمالية وكمجالات فرعية وفقًا للمتغيرات الشخصية للمشاركين (الجنس – عدد سنوات الخبرة في الإرشاد الأكاديمي – نوع مؤسسة التعليم العالي – طبيعة العمل). وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة تحديد سلم وظيفي واضح للترقي في مهنة الإرشاد الأكاديمي في مؤسسات التعليم العالي الكويتية. كما اقترح مجموعة من البحوث ومنها دراسة أثر بعض العوامل والمتغيرات في مستوى الرضا الوظيفي لدى المرشدين الأكاديميين في مؤسسات التعليم العالي مثل الضغوط النفسية، ونمط القيادة. 
الكلمات الدالة: الرضا الوظيفي – المرشد الأكاديمي – مؤسسات التعليم العالي
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Job satisfaction

المؤلف [English]

  • Dr.. Nawaf Khaled Mohammed Al-Zoubi
المستخلص [English]

The aim of this research is to reveal the level of job satisfaction among some academic advisors in higher education institutions in the State of Kuwait, with determining the extent to which this level is statistically significant in the light of some personal variables of the participants. The researcher used the survey descriptive research method using the questionnaire, and the research sample included (87) academic advisors from the administrators and faculty members who are in charge of academic advising in some institutions of higher education in the State of Kuwait from public and private universities, and to collect data, the researcher prepared a questionnaire tool based on a review of previous studies and it was verified From its validity and stability on a sample of non-participants in the main sample, it included six areas of job satisfaction, and the questionnaire was applied through the Google Forms platform and for data analysis, descriptive statistics methods were used (means, standard deviations, percentages and frequencies, relative weight, and ranks), Inferential statistics methods (T-test for the significance of differences between the means of two independent samples, and one-way analysis of variance). The results of the research showed that there is an overall "average" level of job satisfaction among academic advisors; The general average of the questionnaire was (2.84), with a relative weight of (57%). The two highest domains of satisfaction were: salary and incentives, and management; The two lowest domains were social esteem and status, growth satisfaction and promotion opportunities. The results of the research also revealed that there were no statistically significant differences in the level of job satisfaction as a total score and as sub-domains according to the personal variables of the participants (gender - number of years of experience in academic advising - type of higher education institution - nature of work). In the light of these results, the researcher recommended the need to define a clear job ladder for advancement in the academic advising profession in Kuwaiti higher education institutions. He also proposed a set of research, including a study of the impact of some factors and variables on the level of job satisfaction among academic advisors in higher education institutions, such as psychological stress and leadership style.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Job satisfaction
  • academic advisor
  • institutions of higher education