دور أساليب التعلم في التنبؤ بدافعية التعلم لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دكتوراه علم نفس تعلم موجه طلابي بوزارة التعليم

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية استكشاف مدى أهمية أساليب التعلم في التنبؤ بدافعية التعلم. شارك في الدراسة عينة قوامها (450) من طلاب جامعة ام القرى. وقد قام الباحث بتطبيق مقاييس أساليب التعلم، والدافعية للتعلم من إعداد الباحث، وكشفت النتائج أن طلاب الجامعة يستخدمون أسلوب التعلم (العميق والاستراتيجي) بدرجة مرتفعة، ودرجة منخفضة من استخدام الأسلوب السطحي. كما أوضحت النتائج وجود مستوى مرتفع من أبعاد الدافعية للتعلم (مشاعر المتعلم، الاستقلال –الميل المعرفي، الامتثال –الطاعة، والمسؤولية والثقة). ومستوى متوسط من الكفاءة المعرفية، العلاقات الاجتماعية. كما أوضحت النتائج أن أساليب التعلم تُسهم في التنبؤ بدافعية التعلم.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of learning styles in predicting the learning motivation of university students

المؤلف [English]

  • Adel bin Mohammed bin Muslat Al-Osaimi
المستخلص [English]

The objective of the current study was to determine how much the learning methods, predict learning motivation, on 450 Umm Al-Qura University students, a and using scales, learning methods, learning motivation - which were prepared by the researcher. Results showed that university students use the (deep and strategic) learning method to a high degree, while they use the superficial learning method to a low degree. The results also indicated that university Students are highly motivated to learn. They are (the learner's feelings, independence - cognitive inclination, compliance - obedience, responsibility, and trust). In addition, an average level of the cognitive competence, social relations. Additionally, the results indicated that the learning methods contribute to predicting the learning motivation.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords of the study: Learning Styles
  • Learning Motivation