العمليات المعرفية بنموذج PASSوالكفاءة الاجتماعية الانفعالية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم اللفظية وغير اللفظية والعاديين بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي كلية التربية - جامعة كفر الشيخ

2 أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية – جامعة بني سويف

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن الفروق وتفسيرها في العمليات المعرفية بنموذج PASS(التخطيط-الانتباه-التجهيز المتتالي-التجهيز المتآني) والكفاءة الاجتماعية الانفعالية بين التلاميذ ذوي صعوبات التعلم اللفظية وغير اللفظية والعاديين بالمرحلة الابتدائية وكذلك الكشف عن العلاقة الارتباطية بين العمليات المعرفية والكفاءة الاجتماعية الانفعالية لدى عينة البحث ومدى إمكانية التنبؤ بالكفاءة الاجتماعية الانفعالية من خلال العمليات المعرفية، تكونت عينة البحث من (96) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي تراوحت أعمارهم الزمنية بين10.22 – 10.98 سنة بمتوسط عمر يقدره 10.48 سنة وانحراف معياري قدره ±0.34 سنة, (34) تلميذاً وتلميذة من ذوي صعوبات التعلم اللفظية، (22) تلميذاً وتلميذة من ذوي صعوبات التعلم غير اللفظية، (40) تلميذاً وتلميذة من العاديين، اشتملت أدوات البحث على اختبار القدرة العقلية العامة (9 – 11 سنــة) إعداد/ فاروق عبد الفتاح (2002), بطارية اختبارات تشخيص صعوبات التعلم اللفظية وغير اللفظية إعداد/حسني النجار ومحمد مصطفى (2018), مقياس منظومة التقييم المعرفي CAS تأليف/ ناجليري وداس (1997) إعداد/أيمن الديب (2006), ومقياس الكفاءة الاجتماعية الانفعالية ترجمة/ عادل البنا وحسني النجار (2020), واعتمد البحث على المنهج الوصفي, وأشارت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين التلاميذ ذوي صعوبات اللفظية وغير اللفظية والعاديين في العمليات المعرفية بنموذج PASS (التخطيط-الانتباه- التجهيز المتتالي- التجهيز المتآني) والكفاءة الاجتماعية الانفعالية لصالح العاديين، وبين ذوي صعوبات التعلم اللفظية وغير اللفظية في عملية التجهيز المتآني والكفاءة الاجتماعية الانفعالية لصالح ذوي صعوبات التعلم اللفظية، ولصالح ذوي صعوبات التعلم غير اللفظية في عملية التجهيز المتتابع، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة بين العمليات المعرفية الأربعة والكفاءة الاجتماعية الانفعالية وتتنبأ بها لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم اللفظية وغير اللفظية والعاديين.
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Cognitive processes in PASS model and social-emotional competence among Pupils with verbal, non-verbal learning difficulties and normal in the primary stage

المؤلفون [English]

  • Hosni Zakaria Al-Sayed Al-Najjar 1
  • Prof. Dr. Mohame d Mustafa Taha Mohamed 2
1
2
المستخلص [English]

The aim of the research is to reveal and explain the differences in cognitive processes using the PASS model (planning- attention- successive processing- careful processing) and social-emotional competence among students with verbal, non-verbal and normal learning difficulties in the primary stage, as well as revealing the correlation between cognitive processes and social-emotional competence in a sample Research and predictability of social-emotional efficiency through cognitive processes.
The research sample consisted of (96) male and female students of the fifth grade of primary school, their ages ranged between 10.22-10.98 years, with an average age of 10.48 years and a standard deviation of ±0.34 years, (34) male and female students with verbal learning difficulties, (22) male and female students With non-verbal learning difficulties, (40) ordinary male and female students.
The research tools included a general mental ability test (9-11 years) prepared by Musa (2002), a battery of tests for diagnosing verbal and nonverbal learning difficulties, prepared by Al-Nagar and Taha (2018), the CAS Cognitive Assessment System Scale, authored by Naglieri & Das (1997) prepared Al-Deeb (2006), and the Emotional Social Efficiency Scale, translated by Al-Banna and Al-Nagar (2020), and the research relied on the descriptive methodology.
The results of the research indicated that there were statistically significant differences between students with verbal, non-verbal and normal difficulties in cognitive processes using the PASS model (planning - attention - successive preparation - careful preparation) and social-emotional competence in favor of the ordinary, and between those with verbal and non-verbal learning difficulties in the process of careful processing and efficiency. Social-emotional in favor of those with verbal learning difficulties, and in favor of those with non-verbal learning difficulties in the process of sequential processing.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: cognitive processes - social-emotional competence- verbal
  • non-verbal learning difficulties