أثر التدريس باستخدام الفصول الافتراضية المتزامنة وغير المتزامنة من خلال منصة تيمز على تحصيل طلاب مقرر تدريس التربية البدنية في كلية التربية الأساسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد- كلية التربية الأساسية الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب

2 أستاذ مساعد – كلية التربية الأساسية الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر التدريس باستخدام الفصول الافتراضية المتزامنة وغير المتزامنة بواسطة منصة تيمز (Microsoft Teams) على التحصيل الدراسي لطلاب قسم التربية البدنية بكلية التربية الأساسية. تكونت عينة الدراسة من (46) طالباً من قسم التربية البدنية في كلية التربية الأساسية درسوا مقرر تدريس التربية البدنية في الدراسي الثاني من العام الأكاديمي 2020/2021م وقسموا عشوائياً إلى مجموعتين تجريبيتين، تعلمت المجموعة التجريبية الأولى (23) طالبا باستخدام الفصول الافتراضية المتزامنة، وتعلمت المجموعة الثانية (23) طالبا باستخدام الفصول الافتراضية غير المتزامنة. وقد تم تصميم أداة الدراسة وهي الاختبار التحصيلي لمقرر تدريس التربية البدنية. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة احصائية بين المتوسطات الحسابية في الاختبار التحصيلي البعدي لطلاب مقرر تدريس التربية البدنية باختلاف مجموعتي الدراسة (الفصول الافتراضية المتزامنة، الفصول الافتراضية غير المتزامنة) وذلك لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي درست عن طريق الفصول الإفتراضية المتزامنة.

عنوان المقالة [English]

The impact of teaching using synchronous and asynchronous virtual classrooms through the Teams platform on the achievement of students of the course of teaching physical education in the College of Basic Education

المؤلفون [English]

  • . Omar Ahmed bin Ghaith 1
  • . Ahmed Khedr Youssef 2
المستخلص [English]

Abstract:
 The study aimed to find out the impact of teaching using synchronous and asynchronous virtual classrooms using Microsoft Teams platform on the academic achievement of Physical Education students at College of Basic Education in Kuwait. The study sample consisted of (46) students from the Department of Physical Education in the College of Basic Education who studied the Physical Education Teaching Course in the second academic year 2020/2021 AD. They were randomly divided into two experimental groups. The first experimental group (23) students followed the Course by using synchronous virtual classrooms, and the second experimental group (23) followed the Course by using asynchronous virtual classrooms. The study tool, was the achievement test of the Physical Education Teaching Course. The study concluded that there are statistically significant differences between the arithmetic means in the post achievement test for the students of the Physical Education Teaching Course in the two study groups (synchronous virtual classrooms and asynchronous virtual classrooms) in favor of the first experimental group who followed the Course by using synchronous virtual classrooms