الإشكاليات التي واجهت أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية الأساسية في عملية التعليم عن بعد أثناء جائحة كورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مشارك الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب

2 أستاذ مساعد الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب

3 أستاذ مساعد المعهد العالي للفنون الموسيقية

المستخلص

هدفت الدراسة لتحديد الإشكاليات التي واجهت أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية الأساسية في عملية التعليم عن بعد أثناء جائحة كورونا من وجهة نظرهم، وهل تختلف استجابات أفراد عينة الدراسة باختلاف متغيرات: الجنس، وسنوات الخبرة، والرتبة الأكاديمية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، حيث تم تصميم استبانة تكونت من خمسة محاور (البنية التحتية، الطالب، عضو هيئة التدريس، المنهج، الإدارة) لكل محور سبع فقرات، وبلغ عدد المستجيبين (106) أفراد، وبينت النتائج حصول جميع المحاور على درجات مرتفعة، باستثناء محور عضو هيئة التدريس الذي حصل على درجة متوسطة، ولم تظهر فروق دالة إحصائيا باختلاف متغيرات الدراسة، وفي ضوء النتائج قددت الدراسة بعض التوصيات الإجرائية.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Problems faced by faculty members at the College of Basic Education in distance education during Covid-19 pandemic

المؤلفون [English]

  • Dr.. Mesharyi Dhaher Al-Hussein 1
  • Dr.. Noria dish glossy 2
  • Dr.. Nasser Muslim Al-Ajmi 3
1
2
3
المستخلص [English]

 
 
Abstract
The study aimed to identify the problems faced by the faculty members of the College of Basic Education in distance education during the Covid-19 pandemic from their point of view, and whether the responses of the study sample members differ according to the following variables: gender, years of experience, and academic rank. To achieve the objectives of the study, the descriptive survey method was used, where a questionnaire was designed consisting of five themes (infrastructure, student, faculty member, curriculum and administration), each one has seven paragraphs. The number of respondents was (106) individuals. Results showed that all themes had high scores, except for faculty member, which showed average degree. The variables of the study showed no statistically significant differences. In light of the results, the study provided some procedural recommendations.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: distance education
  • Corona pandemic
  • College of Basic Education
  • State of Kuwait