نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
Assistant Professor Department of English Language College of Science and Art in Unaizah Qassim University
المستخلص
This study aimed at exploring the EFL remote learning training needs in the context of the COVID-19 pandemic as perceived by staff members at Saudi universities. The attempt was also made to examine how the participants’ perceptions of their training needs may differ according to the variables of gender, years of experience, and specialization. A descriptive-analytic method based on the needs analysis of the perceived training needs of the staff members was used. Data collection was carried out by means of a questionnaire developed by the researcher, which consisted of five main domains of the training needs in the field of EFL emergency remote learning, these were: planning and designing learning experiences, Facilitating students' learning, engaging students, evaluation, and professionalism. The questionnaire was verified in terms of face validity, and reliability was examined using Cronbach's alpha coefficient on a pilot sample of the nonparticipants in the main study. The instrument was administered to a sample consisting of 124 staff members specialized in EFL in a number of Saudi universities. Data analysis was conducted via descriptive statistics (means, standard deviations, and ranks) and inferential statistics methods, which included the independent samples T-Test and one-way analysis of variance (ANOVA). The results revealed that the overall perceived training needs of the staff members in the field of EFL remote learning were high with means amounting to (2.93). The third dimension, engaging students, ranked first as the highest perceived training needs from the participants’ perspective (very high, mean=3.59), followed by the first dimension, planning and designing learning experiences, which was also viewed as very highly needed (mean= 3.26). The second dimension, Facilitating students' learning, ranked third among the “highly” required training needs from the participants’ perspectives (mean= 3.16), followed by the fourth dimension, evaluation, which was viewed as moderately needed (mean= 2.66), and finally the professionalism dimension (mean=1.99). It was also found that there were no statistically significant differences in the perceived training needs in the field of EFL emergency remote learning as reported by the participants according to the variables of gender, years of experience, or specialization. In light of the results reached, the researcher recommended developing a professional development program to develop the EFL emergency remote learning competencies among EFL Saudi staff members in light of the results of the needs analysis conducted in this study.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
EFL REMOTE LEARNING IN THE CONTEXT OF COVID19 PANDEMIC: THE PERCEIVED TRAINING NEEDS OF STAFF MEMBERS AT SAUDI UNIVERSITIES
المؤلف [English]
المستخلص [English]
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن الاحتياجات التدريبية المتصورة في مجال التعلم عن بعد للإنجليزية كلغة أجنبية في ظل جائحة( كوفيد 19) من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في عدد من الجامعات السعودية فضلاً عن الكشف عن مدى اختلاف تصورات المشاركين لاحتياجاتهم التدريبية وفقاً لمتغيرات (الجنس - عدد سنوات الخبرة – التخصص). ولتحقيق أهداف الدراسة تم توظيف منهج البحث الوصفي المستند إلى أسلوب تحليل الاحتياجات التدريبية من خلال المسح بالاستبيان لتحديد الاحتياجات التدريبية المتصورة من وجهة نظر المشاركين. وتم جمع البيانات باستخدام استبيان من إعداد الباحث يتضمن خمس مجالات رئيسية للاحتياجات التدريبية في التعلم عن بعد الطارئ وهي: تخطيط وتصميم التعلم, وتيسير تعلم الطلاب, وإشراك الطلاب, والتقويم, والمهنية. وتم التحقق من صدق الاستبيان بطريقة الصدق الظاهري, وتم التحقق من الثبات باستخدام معامل ألفا كرونباخ على عينة استطلاعية من غير المشاركين في العينة الأساسية. واشتملت عينة الدراسة على (124) من أعضاء هيئة التدريس المتخصصين في الإنجليزية كلغة أجنبية EFL في عدد من الجامعات السعودية. ولتحليل البيانات تم توظيف أساليب الإحصاء الوصفي ممثلة في المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتب كما تم توظيف أساليب الإحصاء الاستدلالي ممثلة في اختبار "ت" لدلالة الفروق بين متوسطي عينتين مستقلتين وتحليل التباين أحادي الاتجاه. وقد أبرزت نتائج الدراسة أن الاحتياجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس في التعلم عن بعد الطارئ قد كانت إجمالاً بدرجة "كبيرة" بمتوسط حسابي (2.93). وجاء البعد الثالث (إشراك الطلاب) في المرتبة الأولى كأعلى الاحتياجات التدريبية المتصورة من وجهة نظر المشاركين بدرجة "كبيرة جداً" وبمتوسط حسابي (3.59) تلاه في المرتبة الثانية وبدرجة احتياج "كبيرة جداً" وبمتوسط حسابي (3.26) البعد الأول (تخطيط وتصميم خبرات التعلم). تلاه في المرتبة الثالثة وبدرجة احتياج "كبيرة" وبمتوسط حسابي (3.16) البعد الثاني (تيسير تعلم الطلاب). وجاء في المرتبة الرابعة وبدرجة احتياج "متوسطة" وبمتوسط حسابي (2.66) البعد الرابع (التقويم) وجاء في المرتبة الأخيرة وبدرجة احتياج "متوسطة" وبمتوسط (1.99) البعد الخامس (المهنية). كما أبرزت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في الاحتياجات التدريبية المتصورة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية فيما يتعلق بالاحتياجات التدريبية في التعلم عن بعد الطارئ وفقاً لمتغيرات (الجنس- عدد سنوات الخبرة – التخصص). وفي ضوء هذه النتائج أوصى الباحث ببناء برنامج للتنمية المهنية لتنمية كفايات التعلم عن بعد الطارئ لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية استناداً إلى تحليل الاحتياجات الذي تم في الدراسة.
الكلمات الدالة: التعلم عن بعد – تحليل الاحتياجات التدريبية – تدريس الإنجليزية كلغة أجنبية