The Impact of a Proposed Unit Based on the Intercultural Approach on Developing Secondary Students' Writing

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استلذ مساعد المركز القومى للبحوث التربوية و التنمية شعبة بحوث تطوير المناهج

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر تطبيق منهج الثقافات في تنمية مهارات الكتابة الوصفية لمجموعة مكونة من 54 طالبًا في المرحلة الثانوية من إحدى مدارس اللغات في القاهرة ، وقد تم استخدام التصميم شبه التجريبي المسمى تصميم المجموعة غير المكافئ في هذه الدراسة. حيث تم اختيار فئتين سليمتين بشكل عشوائي لتمثيل كلا المجموعتين. تلقت المجموعة التجريبية تدريباً من خلال أنشطة المقاربة بين الثقافات المقترحة لتطوير المهارات الفرعية للكتابة الوصفية ، بينما تلقت المجموعة الضابطة التعليمات التقليدية. تم إجراء اختبار ما قبل / بعد الكتابة للمجموعتين قبل وبعد العلاج. أظهرت النتائج تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في مهارات الكتابة الوصفية. وقد أثبت هذا أن نهج التواصل بين الثقافات لم يطور مهارات الكتابة لدى المشاركين فحسب ، بل زاد أيضًا من وعيهم الثقافي.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Impact of a Proposed Unit Based on the Intercultural Approach on Developing Secondary Students' Writing

المؤلف [English]

  • Manal Lotfy Kabesh
المستخلص [English]

This study aimed at investigating the impact of implementing the Intercultural approach on developing descriptive writing skills of a group of 54 secondary stage students  from one of Cairo language schools.The quasi-experimental design called the non-equivalent group design was employed in the present study where two intact classes were randomly selected to represent both groups. The experimental group received training through the proposed Intercultural approach activities for developing descriptive writing sub-skills , while the control group received traditional instruction. A pre/post writing test was given to the two groups before and after the treatment. The results revealed that the experimental group outperformed the control group in the descriptive writing skills. This proved that the Intercultural approach, not only developed participants' writing skills, but also raised their cultural awareness.