فعالية برنامج تدريبي لتحسين المهارات غير اللفظية على التفاعل الاجتماعي لدى عينة من ذوي اضطراب أسبرجر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية -جامعة دمنهور

2 باحثة ماجستير تخصص علم النفس التربوي كلية التربية-جامعة دمنهور

المستخلص

استهدف البحث الحالي التحقق من فاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات غير اللفظية مثل مهارة الانتباه والتركيز, التعبيرات الانفعالية, التواصل البصرى, التقليد والإيماءات الجسدية في تنمية التفاعل الاجتماعي, وتكونت عينة البحث الحالي في صورتها النهائية من (7) أطفال ذكور وإناث من ذوى اضطراب الأسبرجر من عمر(4-6) سنوات, ولتحقيق أهداف البحث, أعد الباحثون الحاليون برنامجاً تدريبياً لتحسين المهارات غير اللفظية, تم تحكيمه من قبل أساتذة مختصين في علم النفس التربوي, والصحة النفسية, وتألف البرنامج من (19) جلسة واستمر تطبيق البرنامج سبعة أسابيع , كما استخدم البحث الحالي قائمة تقدير المهارات غير اللفظية (اعداد/الباحثين الحاليين), ومقياس ستانفورد بينيه للذكاء(1998), ومقياس تشخيص الأسبرجر(إعداد/عبد العزيز الشخص). كما اعتمد البحث الحالي في تحليل بياناته على الأساليب الإحصائية الآتية:(المتوسط الحسابي -الانحراف المعياري -معامل الارتباط، اختبار ويلكوكسن). 
وتوصل البحث الحالي إلى عدة نتائج أهمها؛ فعالية البرنامج القائم على تنمية المهارات غير اللفظية في تنمية التفاعل الاجتماعي للطفل ذوى اضطراب الأسبرجر, حيث توجد فروق دالة إحصائيا" عند مستوى (0.05) بين رتب درجات المجموعة التجريبية على قائمة تقدير المهارات غير اللفظية في القياسين القبلي والبعدي , كما توجد فروق دالة إحصائيا" عند مستوى (0.05) بين متوسطي رتب درجات افراد المجموعة التجريبية على مقياس مظاهر العجز في التفاعل الاجتماعي بما يشتمل عليه من بعدين ( التواصل – العلاقات الاجتماعية ) في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي . وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين رتب درجات المجموعة التجريبية على قائمة تقدير المهارات غير اللفظية للطفل ذوى اضطراب الأسبرجر في القياسين البعدي والتتبعي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا" بين متوسط رتب المجموعة التجريبية على مقياس مظاهر العجز الاجتماعي في القياسين البعدي والتتبعي. وانتهى البحث إلى بعض التوصيات والبحوث المستقبلية المقترحة.
الكلمات المفتاحية:
 
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a training program for developing non-verbal skills on social interaction among a sample of people with Asperger's disorder

المؤلفون [English]

  • Prof. Dr. Adel i Mahmoud Al-Minshaw 1
  • Prof.Dr.. Abdul Aziz Ibrahim Sleem 1
  • Maha Mohammed Shaaban 2
المستخلص [English]

program To develop non-verbal skills such as attention and concentration skill, emotional expressions, visual communication, imitation and physical gestures in developing social interaction, and the study sample consisted in its final form of (7) male and female children with disorder Asperger's from the age of (4-6) years, and to achieve the objectives of the study, the researcher prepared a "training" program to develop non-verbal skills, which was judged by professors specialized in educational psychology and mental health, and the program consisted of (19) sessions, and the application of the program continued for seven Weeks, the current research also used the list of non-verbal skills assessment (prepared/researcher), the Stanford-Binet Intelligence Scale (1998), and the Aspergers Diagnostic Scale (prepared by Abdulaziz the person). In analyzing its data, the current s research relied on the following statistical methods: (arithmetic mean - standard deviation - correlation coefficient, Wilcoxon test)
The research reached the following results: The effectiveness of the program based on the development of non-verbal skills in developing the social interaction of a child with Asperger’s disorder, where there are statistically significant differences” at the level (0.05) between the ranks of the experimental group’s scores on the non-verbal skills assessment list in the pre and post measurements. There are also statistically significant differences" at the level (0.05) between the mean scores of the experimental group members on the scale of deficits in social interaction, including its two dimensions (communication - social relations) in the pre and post measurements in favor of the post measurement. And there were no statistically significant differences between the ranks of the experimental group’s scores on the non-verbal skills assessment list for the child with Asperger’s disorder in the post and tracking measurements, and there were no statistically significant differences” between the average ranks of the experimental group on the scale of manifestations of social deficits in the post and tracking measurements. The research concluded with some recommendations and proposed future research.
key words:
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Asperger syndrome
  • social interaction
  • nonverbal skills
  • training program