الكفاءة الرقمية المهنية لدى طلبة كليات التربية في الجامعات السعودية كما يتصورها أعضاء هيئة التدريس في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تقنية المعلومات والحاسب التعليمي المساعد كلية التربية جامعة الملك سعود

المستخلص

    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى الكفاءة الرقمية المهنية لدى طلبة كليات التربية في الجامعات السعودية كما يتصورها أعضاء هيئة التدريس في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، تكونت عينة الدراسة من (300) عضواً من أعضاء هيئة التدريس في كليات التربية في ثلاث جامعات سعودية، استخدمت الدراسة الاستبانة لجمع بيانات الدراسة، أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الكفاءة الرقمية المهنية لدى طلبة كليات التربية في الجامعات السعودية كما يتصورها أعضاء هيئة التدريس متوسط، وكان مجال الكفاءة الرقمية التعليمية\كفاءة الموضوع هو المجال الأدنى في مستوى الاتقان لدى الطلبة/المعلمين من وجهة نظر عينة الدراسة. كما أظهرت عدم وجود فروق في استجابات عينة الدراسة في مستوى الكفاءة الرقمية المهنية لدى طلبة كليات التربية في الجامعات السعودية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، أو الرتبة العلمية، أو الجامعة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Vocational digital competence among students of faculties of education in Saudi universities As perceived by faculty members in the light of some demographic variables

المؤلف [English]

  • abd elrahman fahd
المستخلص [English]

Study purpose to Identifying the level of professional digital competence among students of faculties of education in Saudi universities as perceived by faculty members in the light of some demographic variables. The study used the descriptive and analytical approach, The study sample consisted of (300) faculty members in three Saudi universities, the study used a questionnaire to collect study data.
 The results of the study showed that:
- The level of professional digital competence among students of faculties of education in Saudi universities from the point of view of faculty members is average. The digital educational efficiency \ efficiency thread It is the lowest level in the level of proficiency of students/teachers from the point of view of the study sample
- There are no differences in the responses of the study sample in the level of professional digital competence among students of faculties of education in Saudi universities due to the variable of gender, academic rank, or university.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : professional digital competence
  • faculty members
  • students of faculties of education
  • Saudi universities